Roskilde var Instagram land
Det kan godt være, at vejret var ad h… til, og musikken ofte skuffede. Eller at tusinder af festival gæster tog hjem i utide – efterladende en kæmpe losseplads af brugte telte, madrasser, tømte øldåser og små lattergas patroner.
Alle disse ting til trods slog Roskilde Festival igen i år alle rekorder i mobiltelefon forbrug, Alene teleselskabet 3’s kunder på Roskilde formøblede 87 terabytes (TB) fra opvarmnings-dagen lørdag den 29 juni, indtil festivalen lukkede i dag.
Det er et otte procent højere dataforbrug end ved Roskilde i 2018. De 87 TB svarer til 1.617 døgns konstant Netflix video streaming i HD kvalitet.
Også rekorden for dataforbruget på en enkelt dag blev slået i år. Det skete i torsdags, da 3’s kunder sendte og modtog 14,1 TB på og omkring festivalpladsen i Roskilde. Til sammenligning brugte teleselskabets kunder 16,7 TB data på hele festivalen i 2014 – og den varede syv dage.
3 brugte bl.a. Roskilde Festival til at teste, hvordan overgangen fra 3G til 4G frekvenser ville gå i praksis. Den er for længst i gang rundt om i Danmark, men ingen steder sker det så drastisk som i Roskilde i de senere dage.
Tallene fra 3 afslører også, at Roskilde-gæsterne var ualmindeligt glade for at bruge Instagram i år. Uploads af billeder og video til det populære sociale medie var hoved-årsagerne til det tårnhøje dataforbrug.
Her er lidt mere tele-statistik fra årets Roskilde, der åbnede den 29. juni og lukkede den 7. juli:
- Totalt dataforbrug i 3’s mobile net – 87 TB.
- Dataforbruget svarer til 1.617 døgns uafbrudt streaming af Netflix i HD.
- Alene torsdag den 4. juli brugte 3’s kunder 14,1 TB data.
- Den travleste time for tale-opkald var lørdag mellem kl. 00 til 01. Det var lige,før Robyn gik på scenen. I den time blev der foretager 25.000 opkald.
- Festivalens travleste time for sms var onsdag fra kl. 18 til 19. Da blev der sendt 22.210 tekst-beskeder.
Ingen kommentarer endnu