Oscar er stadig kongen
Selvom Oscar måtte have mistet noget af sin glamour i de senere år, efterhånden som flere og flere andre uddelinger bliver tv-transmitteret, er den stadig den vigtigste af alle.
Det ses ikke kun i antallet af kendisser, skuespillere og instruktører, der tropper op på den røde løber på Los Angeles’ Hollywood Boulevard søndag nat dansk tid. Man kan også se det på de enorme beløb, som annoncører betaler for reklamer i forbindelse med Oscar uddelingen. Alle vil gerne have lidt af stjernestøvet drysset over sig.
Kun 26,5 millioner amerikanere gad se Academy Awards showet sendt ”live” på tv. Det var det laveste antal nogensinde og et fald i tilskuertal for femte år i træk.
Alligevel brugte alene amerikanske annoncører 133 millioner USD (ca. kroner) på Oscar uddelingen i 2018. Det er langt flere penge end på de rivaliserende Grammy Awards og Golden Globes.
Et 30 sekunders reklame-spot kostede i gennemsnit 2,1 million USD (ca. kroner). Det er under det halve af, hvad en tilsvarende tv-reklame ville have kostet under Super Bowl finalen i amerikansk fodbold.
Men hvem er så favorit til at vinde årets Oscar som bedste film?
Kritikere og publikum er langt fra enige – og det kan man også se i år igen. Mens ”Roma” tilskrives de største chancer hos anmelderne, vil folket hellere se ”Green Book” løbe med den eftertragtede statuette.
Forklaringen på uenigheden er ret åbenlys:
Hvor kritikere kan nyde en tre-timers stumfilm, fordi de sætter pris på den kunstneriske vision bag den, søger den gennemsnitlige publikummer gerne mere simpel underholdning – for at kunne undslippe virkelighedens problemer i 90 minutter.
Vi vil være meget klogere tidligt mandag morgen….
Ingen kommentarer endnu