Anderledes nyt på Facebook
Ikke alt, hvad Facebook rører ved, bliver til guld. Mark Zuckerberg og co rammer også ved siden af med nye features, der ikke falder i de mange millioner brugeres smag.
Det gælder f.eks. Trending sektionen, som Facebook indførte i 2014 for at give brugerne en indikation af, hvad der sker af spændende nyt i deres lokale område.
Facebook Trending, der var en kopi af tilsvarende services hos Twitter og Google, nåede kun at blive lanceret i fem lande – f.eks. ikke i Danmark. Så funktionen vil ikke blive savnet herhjemme, når den bliver slukket i næste uge.
Facebook vil i stedet introducere en række nye, mere vedkommende nyheds-initiativer her i 2018. Nogle af dem bliver prøvekørt i øjeblikket. Både i USA og Europa.
Det gælder f.eks. en ”Breaking News” markering af vigtige historier i nyhedsstrømmen. Den samarbejder Facebook om med 80 avis-udgivere og nyhedsbureauer. Er nyhederne særligt vigtige – f.eks. om aktuelle naturkatastrofer eller terror angreb – kan de bryde ind på det normale skærmbillede. Ligesom man ser det på tv-stationer eller mange avisers hjemmesider.
Facebook prøvekører også en ”Today In” funktion i 33 amerikanske byer. Den gør opmærksom på lokale nyheder, events og begivenheder. Via den forsøger Facebook at få gjort flere af sine brugere mere aktive i det sociale medie med kommentarer, indlæg og reaktioner.
I et nyt blog indlæg skriver Facebook, at brugere i dag læser nyheder på en anderledes måde end for bare et par år siden. Nu foregår det på mobiltelefoner og via videoer. Den ændring i publikums mønster må Facebook reagere på.
Det sker dels ved at droppe Trending sektionen, som kun hentede 1,5 pct. af klik på nyhedshistorier. Dels ved at indføre nye features i Facebook Video og Facebook Watch. I fremtiden vil man her kunne se ”live” videoer fra tv-stationer, koncerter og sågar baggrunds-indslag, som vi kender dem fra tv’s nyheds-udsendelser.
Facebook understreger, at man ikke vil præsentere flere nyheder for nyhedernes skyld. Indslagene skal komme fra seriøse kilder – typisk kendte og velanskrevne medier.
Ingen kommentarer endnu