Ikke alt det nye tech sælger godt
I de senere år har vi ofte hørt udtrykket, at denne eller hin nyhed er ”den næste store ting” i teknologi. Lad det være smartwatches, droner, virtual reality headsæt, 4K tv, højttalere man kan tale til eller andre enheder i husholdningen, som kan være del af tingenes internet.
Fælles for dem alle, at de slet ikke har solgt i de store antal, som fabrikanterne havde drømt om, og journalister eller analytikere havde spået.
Det kan selvfølgelig nås endnu, men faktum er, at ingen af de nye gadges har fået samme udbredelse og succes som smartphones for ti år siden.
Den amerikanske branche organisation Consumer Technology Association har prøvet at gøre status over, hvilke nye dimser der kan kaldes kommercielle succes’er – og hvilke der stadig mangler at blive accepteret af det store publikumd.
Tallene er amerikanske, men de er nok ikke vildt forskellige fra, hvad vi oplever på det danske marked. De viser, at 4K tv og wearables – det vil sige smart-ure, fitness armbånd osv – sælger godt. Til gengæld er der mere snak om end salg i droner, Virtual Reality og højttalere med indbygget intelligens som Amazon Alexa, Google Home eller Apple HomePod….
Ingen kommentarer endnu