Snapchat dominerer hos USA's teenies

Virtuel leg bliver virkelighed

Jeg kan godt forstå, hvis forældre til mindre børn blive misundelige, når de ser det legetøj, deres efterkommere har nutildags.

Det er ikke længere bare mekanisk, en dukke der kan tale, et Märklin tog som kan styres elektronisk eller et LEGO byggesæt med små elmotorer i.

I dag skal alt være digitalt, computerstyret og gerne indeholde elementer af Augmented eller Virtual Reality. Velkommen til børnenes multimedia verden, der er lige så meget video og internet-spil som fysisk legetøj.

Den digitale Microsoft måtte vil også kunne bruges til lærespil og puslespil.

Microsoft vil nu skubbe udviklingen nok et nøk fremad med sit nye Project Zanzibar. Det er en slags fysisk måtte, hvor figurerne kan integreres fuldstændigt og i ”real time” med det computerspil, man har kørende på sin laptop, tablet, spillekonsol eller mobiltelefon. Med andre ord vil Microsoft bygge bro mellem den virtuelle og den virkelige verden.

Zanzibar måtten indeholder masser af berøringsfølsomme sensorer og trådløs Nearfield teknologi (NFC), der principielt er den samme, som mobiltelefoner bruger til berøringsfri betaling med f.eks. Apple Pay eller MobilePay.

Den medfølgende Microsoft app kan ikke kun identificere det legetøj, der befinder sig på måtten – f.eks. figurer til et rollespil. App’en kan også holde styr på figurernes bevægelser på måtten og straks vise dem som en del af begivenhederne på skærmen.

Microsofts digitale Zanzibar måtte vil f.eks. kunne integreres med moderne computerspil som Disney Infinity 3.0.

 

Børn vil kunne lege med action figurer på måtten eller bygge LEGO huse og kraner. Dem kan de så tilføje baggrunde, videoer, lyde og musik til via app’en – og se det komplette scenarie på skærmen et øjeblik efter. Faktisk bliver ungerne til små film-instruktører. Måske der ligefrem kan skabes en ny Steven Spielberg på den måde.

Den eneste hage ved systemet er, at Zanzibar måtten vil kræve specielt legetøj med NFC chips i. De vil dog uden problemer kunne tilføjes efterfølgende.

Microsoft taler i øjeblikket med store legetøjs-fabrikanter som Disney og LEGO. Det kunne f.eks. være figurer fra de to universer, der blev integreret i det populære ”Minecraft” spil. Det ejer Microsoft nemlig.

Indledningsvis har Microsoft vist sin nye Zanzibar teknologi integreret med spil som ”LEGO Dimensions”, ”Infinite Arms”, ”Skylanders” og ”Disney Infinity”, hvor de fysiske figurer på måtten kan skannes ind i computerspillene. Nintendo har noget lignende kørende med sine Amiibo figurer.

Vi får uden tvivl meget mere at se fra den front i de kommende år. Augmented Reality (AR), hvor man ikke har brug for særlige skærmbriller, er nemlig stærkt på vej frem. Både hos børn og hos voksne. De store kan f.eks bruge AR til at vise, hvordan nye møbler vil se ud i forskellige farver i ens stue, plante virtuelle buske i ens have osv.

Project Zanzibar er ikke på markedet endnu, men på vej. Så undr jer ikke, hvis ordet Zanzibar fremover står på ønskesedlen til fødselsdage og julegaver. Ikke fordi børnene vil rejse på ferie til øen ved Afrikas østkyst, men fordi de vil have Microsofts version af Zanzibar….

I gamle dage var man glad for, hvis man kunne bygge noget, der lignede virkeligheden. I dag skal legetøjet være en del af en fascinerende multimedia verden.

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Snapchat dominerer hos USA's teenies