Vi lytter mere koncentreret end før
Der var måske ikke så mange, der troede på, at podcasts – lydoptagelser med f.eks. interviews eller fortællinger, som man lytter til via internet – ville blive en succes. I hvert fald ikke i begyndelsen.
Trods alt var podcasts jo ikke meget andet end en moderne udgave af, hvad man tidligere kunne indspille på en diktafon eller en lille kassettebåndoptager – med mikrofon og hovedtelefoner på.
Disse skeptikere har måttet ændre opfattelse. Nok så eftertrykkeligt endda. I dag har podcasts udviklet sig til at blive reklame- og PR-branchernes nye darling. Når folk sidder og lytter koncentreret på podcasts, er de nemlig meget modtagelige for salgs-budskaber og påvirkelige for meningsdannere.
Ifølge det store analysefirma Nielsen ser podcasts ud til at være mest effektive i erhvervs-sammenhæng. F.eks. når dygtige businessfolk deler ud af deres viden, oplevelser og erfaringer:
Når folk har lyttet til en podcast med en god erhvervs-historie, har 14 pct. flere lyst til at købe ind af hvad der blev reklameret for i lydoptagelsen. Købs-intentionen stiger med 12,8 pct, når det drejer som om podcasts med nyheder og politik, mens sport, kultur og samfundsemner skaber ca. ni pct. ekstra lyst til at shoppe.
Alt i alt har podcasts udviklet sig til et meget effektivt marketing medie, vurderer analytikerne fra Nielsen. De fortæller også, at antallet af ivrige podcast lyttere er vokset fra 13 millioner i 2016 til nu mindst 16 millioner – alene i USA.
Podcast trenden kan måske sidestilles med den positive udvikling, som tale-radio har oplevet i bl.a. Danmark. Efter nogle årtier med musik-basede popstationer, har Radio24syv og DRs P1vist, at mange mennesker er parate til at koncentrere sig om at lytte – og ikke kun bruger radio som et lydtapet i baggrunden.
Ingen kommentarer endnu