Huaweis mobiler stråler stærkt

Utrolig meget ur for 600 kr.

Med den lidt forsinkede succes, som Apple omsider har fået med sit Watch ur, måtte der komme kopier. Præcist som det er tilfældet med Apple iPhone, der er verdens mest imiterede mobil.

Apple rakte nemlig over 17 millioner ure over disken i 2017, og i årets sidste kvartal blev Apple større end hele den schweiziske ur-industri tilsammen. Målt i antal producerede og solgte eksemplarer.

Så stort et marked har ingen af Apples smartwatch konkurrenter været bare i nærheden af. Ligegyldigt om det er elektronik giganter som Samsung og Huawei eller mode-labels som Fossil, Adidas eller Michael Kors.

Måske den første reelle udfordrer til Apple Watch nu kommer fra kinesiske Xiaomi, der hævder at være verdens største producent af wearables og fitness armbånd – større end Fitbit og Apple. Xiaomis nye Huami Amazfit Bip går nemlig målrettet efter de to områder, hvor Apple er mest sårbar. På pris og batteri.

Det nye Bip ligner Apple Watch i sit firkantede design, og uret har alle de standard features, man kan forvente af et moderne smartwatch – inklusive GPS, pulsmåler og notifikationer, der bliver sendt trådløst over fra en smartphone.

Det hele koster bare 100 USD – godt 600 kroner. Ikke over fire gange så meget eller 2.800 kroner, som Apple tager for sit seneste Watch Series 3 ur.

Xiaomi påstår samtidig, at deres ur kan køre i 30 dage ved ”normalt brug” på en batteri opladning. 45 dage, hvis uret ikke kører på GPS og kun modtager et begrænset antal notifikationer.

 

Det er utroligt meget bedre end Apples seneste nye smartwatch model, der helst skal have tilført ny energi hver dag eller i hvert fald hver anden, hvis den ikke har haft for travlt.

Og skrabet kan man bestemt ikke kalde det nye smartwatch til lavpris:

Amazfit Bip er f.eks. forsynet med en 1,28 tommers skærm, der altid er tændt. Indenbords er både termometer, et barometer og et tre-akset accelerometer, som holder styr på bevægelser, retning og omgivelsernes tilstand.

Uret vejer beskedne 31 gram og er vandtæt efter IP68 standarden. Displayet ligger gemt bag ridsefast Gorilla glas, så man kan roligt tage Amazfit Bit på til udendørs aktiviteter som f.eks. motionsløb, cykling, skovture osv. Det indbyggede kompas kan sågar fortælle, hvor man befinder sig.

 

Amazfit har dog i hvert fald ét stort problem. Uret bruger sit eget lukkede styresystem og er derfor ikke kompatibelt med hverken watchOS apps på Apple Watch eller Android Wear på stort set alle andre smarte watches.

Xiaomi vil levere passende fitness apps til forskellige sportsarter, digitale landkort med GPS og ganske detaljerede informationer om ens daglige fysiske aktiviteter og grundlæggende sundheds-tilstand. Desuden kan uret håndtere notifikationer fra Facebook og Twitter direkte samt de sædvanlige advarsler om opkald, emails, kalender osv.

Selvfølgelig kan man skifte mellem et antal forskellige urskiver/skærm layouts, så man kan gøre sit Bit ur mere personligt. Og så kan nyheden en ting, som Apple Watch ikke kan som standard: Det kan overvåge brugerens søvn.

Xiaomi, der også er blandt verdens fem største fabrikanter af smartphones, vil have sin opsigtsvækkende Apple Watch konkurrent til salg fra marts. Da vil man kunne få uret i onyx sort, kokoda grøn, cloudy hvis og cinnabar rød….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Huaweis mobiler stråler stærkt