USA dominerer i reklamer
Mange betragter USA som landet, hvor reklame- og marketing-branchen blev opfundet. Det er nok ikke helt forkert, for langt de fleste af verdens store reklame- og PR-bureauer stammer herfra. USA var også først med tv-reklamer, online-annoncering osv.
Selvom verden er blevet mere global i de senere år, er USA fortsat det marked i verden, hvor der bruges flest penge på reklamer. Faktisk 2,5 gange flere penge end i verdens nummer to i reklamer – Kina – og otte gange så meget som i England.
Det viser den nyeste analyse fra medie-bureauet Zenith, der også illustrerer USA’s dominans på en anden måde: Den totale reklame-omsætning i de øvrige ni lande i den globale Top-10 overstiger lige netop USA’s. Altså tilsammen.
I 2018 spenderede amerikanske firmaer, politikere og den offentlige sektor omkring 229 milliarder US dollars på reklame i bred forstand. Det svarer til godt 1,5 billion danske kroner. De tilsvarende tal for Danmark er knap 18 milliarder – ifølge Danmarks Statistiks seneste tal fra 2017.
Den store vinder er ikke overraskende digitale reklamer. For første gang i historien vil online markedsføring i 2019 overtage førerpositionen som den kanal, hvor der bruges flest penge på markedsføring. Større end tv, der ellers har ligget nummer ét i USA i mange år. 100 millioner USD vil gå til internet- og mobil-reklamer i år.
På verdensplan forventer analytikerne, at udgifterne til reklame vil stige med 4,7 pct. i år. Også her sker det store vokseværk i online video, sociale medier og mobil markedsføring.
Frem til 2021 skal omsætningen i online video alene vokse med 19 pct. i verden. Social media marketing vil gå tilsvarende frem med 14 pct….
Ingen kommentarer endnu