JBL kopierer AirPods

Unge bloggere dominerer

Næsten halvdelen af alle social media brugere mellem 18 og 34 år har deltaget i kommercielle kampagner på Instagram, Snapchat og TikTok. Andelen er formentlig endnu højere for teenagers mellem 13 og 18.

Tallene er amerikanske og fra analyse bureauet Bizrate Insights, men situationen i Danmark er nok ikke meget anderledes. Dog vil Facebook med sin store udbredelse blandt danskerne nok blande sig med de tre andre, mere ungdoms-fokuserede sociale medier.

Mens kinesiske TikTok ikke indeholder en funktion, hvor brugerne kan købe de viste produkter, har Instagram og Snapchat gjort det lettere at shoppe, mens de unge er på besøg.

Instagram har bl.a. givet nogle af sine mest populære blogger-stjerner adgang til, at deres fans kan købe ting direkte fra influencernes side. Det sker via Checkout funktionen, der blev indført i marts.

Så ivrige er de forskellige aldersgrupper efter at deltage i kommercielle aktiviteter i de sociale medier. (Infografik: Statista.com)

Snapchat har på samme måde givet sine elite-bloggere en ”Shop” knap, så deres followers kan shoppe både merchandise, bloggernes egne produkter og de ting, som de promoverer i det sociale medie.

Lige nu overvejer Instagram at slette alle ”Likes” på sin platform. Indtil videre er det sket halvt ved, at kun bloggerne selv kan se, hvor mange likes de får. Ikke uden for stående.

Skulle Instagram droppe “Likes” helt, vil det nok betyde er farvel til forfængelighed og anerkendelse – og et god dag til ren online shopping.

Marketing-folk vil så i endnu højere grad slynge om sig med begreber som ”ultimativt engagement”, ”aktuelle impressions”, ”downloads”, ”saves” og ”KPIs”. Sidstnævnte betyder ”Key Performance Indicators….”

(Indledningsfoto til artiklen: Socialbakers)

Unge bloggere og influencers har stor indflydelse på unge menneskers indkøb. (Foto: Brooke Cagle / Unsplash)

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

JBL kopierer AirPods