Facebook har stigende alders-problem

U18 får ingen chancer

Alle skal have smartphones nu om dage. Spørgsmålet er bare hvor tidligt.

Mange forældre vil helst trække tidspunktet så længe som muligt. Ikke nødvendigvis fordi nye smartphones kan være en dyr investering, når hele familien skal have mindst én hver. Men også fordi de ikke vil udsætte deres børn for internettets risici.

Misbrug af private informationer, manipulation med billeder, cyber-mobning, falske emails eller uigennemskuelige betalinger. Det er alt sammen hverdag for både voksne, teenagere og børn, der færdes på nettet.

Dertil kommer opskræmmende historier som Facebooks salg af private data til eksterne firmaer – eller igen Facebook – at teenagere bliver betalt for, at det sociale medie kan spionere på dem.

Man kan godt forstå, at nogle forældre vil forsøge at holde deres unge efterkommere borte fra den digitale verden så længe som muligt.

Den kinesiske fabrikant Konka forsøger at gå mod strømmen i mobil-branchen. I stedet for at bygge stadig mere avancerede smartphones med store skærme og kunstig intelligens er den nye U18 model gjort så simpel som mulig.

Formentlig vil børnene ikke kunne lide den. U18 er svær at prale med, og selvom den er pæn i designet, er den slet ikke trendy. Og det er vigtigt i den aldersgruppe.

U18 kan ringe til far og mor, sætte et gruppekald op for hele familien eller det lokale miniput fodboldhold. Ejeren kan tilføje og fjerne kontrakter.

Den har en særlig WeChat knap, hvor man kun kan læse tekster – ikke sende eller se billeder. Og så forstår U18 sin brugers stemme. Så skal man bare sige til sin mobil, hvem den skal ringe til.

U18 har to kameraer – ét foran og ét bagpå. De er brugbare, men helt åbenlyst ikke de vigtigste dele af denne mobil til børn og teenagere. Det er til gengæld en panik-knap, der kan sende SOS alarm til f.eks. forældrene.

På den positive side klarer U18 telefonen sig uden et styresystem, der høster og sælger brugerens informationer. Der er heller ingen webbrowser, der bruger cookies eller apps a la Google, Facebook og Amazon, der fylder digitale mapper med personlige informationer og præferencer.

U18 gør kun, hvad der er mest nødvendigt. Den er en telefon og skaber kommunikation mellem børn og forældre. Men det er næppe nok til, at U18 bliver en salgssucces. Trods de gode tiltag….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Facebook har stigende alders-problem