Belkin bil-nyhed til de nye Apples

Twitter angriber Facebook på nyheder

Hvad Twitter mangler i vækst og bredde af sine brugere, skal nu kompenseres med nye services rettet mod professionelle brugere af det sociale medie.

Twitter har nemlig lavet en aftale med den store finans-nyheds-tjeneste Bloomberg, der vil  levere erhvervs-, penge og sport-relaterede historier døgnet rundt til Twitters brugere.

Bloomberg leverer i forvejen finansnyt via egne kanaler som tv, radio, websider, nyhedsbreve og aftaler som underleverandør til en lang række aviser og tv-shows.

Man kan undre sig lidt over, at Bloomberg vælger Twitter fremfor det langt større Facebook til sit første store fremstød i de sociale medier.

Grunden skal man formentlig finde tre steder:

Twitter er meget større på Bloombergs hjemmebane i USA end i f.eks. Danmark.

Twitter har netop udvidet sine meddelelser til det dobbelte, så man nu kan skrive 280 tegn i hver tweet og 50 karakterer i overskriften. Meget mindre dur ikke til erhvervs-nyheder, medmindre de skal have ren telegram format.

Og endelige får Bloomberg uden tvivl bedre økonomiske betingelser hos Twitter end hos Facebook.

Bloomberg ser nemlig ud til at tjene penge fra dag ét på sit ”24 hour social news network on Twitter” – som den amerikanske finansgigant kalder sit nye initiativ:

Nyheder og informationer får Bloomberg leveret af egne journalister og fra finansielle partnere som Goldman Sachs banken, AT&T teleselskabet, TD Ameritrade, Infinity, CA Technologies og CME Group, der alle har skudt mellem 10 og 20 millioner kroner ind for at være med.

I fremtiden bliver præsident Trump ikke den eneste kendis på Twitter, der pipper løs med politiske nyheder. Det seriøse mediehus Bloomberg indleder en stor nyhedssatsning på Twitter til december.

Bloomberg ventes at hyre 50 journalister og eksperter til at arbejde på Twitter projektet. Det går i luften mandag den 18. december og sender som nævnt døgnet rundt.

Alle større sociale medier satser i øjeblikket på to ting: Video og levering af indhold fra professionelle kilder.

Facebook er på vej med egne tv-shows, som kun kan ses via det sociale medie. Snapchat laver aftaler med musikselskaber og filmstjerner, mens Twitter forsøger sig med en kombination af seriøse nyheder og sportsbegivenheder.

Bloomberg har længe været tilbageholdende med at kaste sig i sociale medier, samtidig med at USA’s største finans-nyhedstjeneste har været irriteret over at se, at kun to bestemmer, hvad der sker på det sociale – Facebook med Instagram, WhatsApp og Messenger samt Google med YouTube, søgemaskiner og reklame-services:

”I denne tidsalder af et duopol (Google og Facebook) er det utrolig vigtigt at fokusere på innovation og nytænkning, hvis man vil lykkes. Medie-markedet må ikke styres og domineres af et par enkelt tech firmaer,” har Bloomberg Medias topchef Justin Smith sagt til medie-nyhedstjenesten Axios.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Belkin bil-nyhed til de nye Apples