Et juletræ helt af guld

Tilliden væk til ”fjæset”

Tør du overlade dine private informationer i Facebooks varetægt? Stoler du på, at de ikke bliver solgt til tredjepart, bliver misbrugt eller stjålet af hackere ved et indbrud i Facebooks databaser?

Hvis man kigger på det amerikanske publikum, er svaret et helt klart nej.

En ny analyse, at 40 pct. ikke længere har tillid til Facebook, når det gælder personlige data som f.eks. navn, adresse, telefon, email adresse, vennelister, fotos osv.

Det er fem gange så mange som hos Twitter eller Amazon. Også Uber og Google ligger forholdsvis højt, men meget langt fra Facebook.

Blandt de amerikanske tech giganter møder Facebook den største mistro. (Infografik: Statista.com)

Facebook gør det altså heller ikke nemt for sig selv. Ustandseligt dukker der historier op om data lækager, uldne aftaler med eksterne analyse- og marketing-firmaer, misbrug af Facebook medlemmers billeder osv.

Tallene i den nye undersøgelse er samlet i perioden fra den 9. til den 15. december, så de har knap nok fået den seneste Facebook skandale med.

Den drejer sig om 6,8 millioner Facebook brugere, hvis fotos ikke har været beskyttet i en periode på 12 dage i september. Facebook har fixet lækagen den 25. september, men hvorfor fortæller Facebook først den historie to en halv måned senere?

Fejlen har ligget i den kode, som eksterne app udviklere bruger til at kontakte Facebook services. Den tillod apps, som brugerne har godkendt, at få adgang til langt flere fotos end dem, man har liggende andre steder på Facebook. Også fotos, som man aldrig har delt tidligere.

Facebook sendte denne meddelelse ud til sine amerikanske brugere, efter at app lækagen blev offentliggjort.

Problemet ramte især to apps, der ikke er særlig udbredt blandt danske Facebook brugere. Derfor har næppe mange danskere oplevet at få lækket deres fotos – selvom Ritzaus Bureau og en del danske medier fik det til at lyde, som om masser af danske billeder var blevet misbrugt,

De to apps, hvor hullet ramte hårdest, er Facebook Stories og Facebook Marketplace. Førstnævnte bruger kun få Facebook brugere, mens Marketplace slet ikke er officielt lanceret på dansk.

Facebook har ikke oplyst, hvordan og hvornår man opdagede den uheldige app lækage. Dermed kan det sociale medie nemt have overtrådt EU’s skrappe GDPR regler. De foreskriver, at data lækager skal anmeldes senest 72 timer efter, at de er opdaget. Hvis det ikke sker, vanker store bøder.

Indtil videre har Facebook kun meldt ud, at hullet for længst er stoppet, og alle involverede app udviklere er blevet bedt om at slette de billeder, de har modtaget ved en fejl.

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Et juletræ helt af guld