Store penge i Star Wars
Når man i disse uger ser den massive reklame, som udføres forud for den kommende ”The Last Jedi” film, får man en god fornemmelse af, hvilke enorme marketing kræfter der ligger bag Star Wars imperiet.
Det er i dag i Disney koncernens hænder, efter at opfinderne af Mickey Mouse og Joakim von And for fem år siden købte LucasFilm fra stjernekrigens skaber George Lucas. Prisen var dengang 4,06 milliarder USD (ca. kroner), der nok for længst er tjent hjem til Disney med den massive kommercialisering af Star Wars, vi har oplevet siden da.
Hvis ikke, skal den nye ottende film i stjernekrigs-sagaen nok fylde Disneys pengetank til bristepunktet.
”The Last Jedi” ventes nemlig at generere mindst 1,5 milliard USD ( kroner) i omsætning. Filmen er med 250 millioner USD den hidtil dyreste Stjernekrigs produktion, men hvis man henter syv gange så meget hjem som sine omkostninger, er det en god forretning.
Pengestrømmen fra ”The Last Jedi” er for længst i gang, selvom filmen først har premiere den 13. december. Forud er gået år og måneder med forhandlinger om merchandise, legetøj, beklædning, tv-rettigheder. Alt sammen er det med til at gøre Disney endnu rigere.
Star Wars har tryllebundet millioner af mennesker verden over i 40 år. I 1977 kostede den første Star Wars film beskedne 11 millioner USD at lave – og alligevel var den banebrydende i idé og special effects.
Alle syv hidtidige Star Wars film har været en god forretning. Allerede den første genererede en omsætning på 775 millioner USD. Det er 70 gange mere end sine udgifter!
”The Force is Back” fra på onsdag….
Ingen kommentarer endnu