Spotify har nu 286 mio. lyttere
Da svenske Spotify lancerede sin musik streaming tjeneste i flere europæiske lande – deriblandt Danmark – i oktober 2008, var der kun få mennesker, som kunne forestille sig, at denne idé fra en håndfuld stockholmere kunne udvikle sig til verdens største musik-platform.
Dengang for tolv år siden var musik streaming nærmest ukendt. Til gengæld fandtes allerede flere services med Apples iTunes i spidsen, hvor man kunne købe og downloade melodier og sange online.
I saf kunne Spotify meddele, at man havde passeret 130 millioner betalende abonnenter verden over. Tager man gratisterne med, der accepterer reklamer mellem musik-numrene, ryger brugertallet op på 286 millioner.
Som man kan se fra infografikken, tog det sin tid, inden publikum for alvor opdagede fordelene i musik streamning. Da Spotify fejrede sin fem-års fødselsdag i 2013, havde tjenesten kun 30 millioner brugere. Langt de fleste gratister, for kun otte millioner havde tegnet abonnement dengang.
Siden 2013 har Spotifys fremmarch for alvor taget fat. Det foreløbige toppunkt blev nået i slutningen af marts med 130 og 286 millioner. Formentlig er disse tal vokset kraftigt siden, for folks isolation i hjemmet som følge af Corona pandemien har fået mange flere til at lytte til musik og se Netflix på tv-skærmen.
I øjeblikket er Spotify 25 milliarder dollars – ca. 175 mia. kroner – værd på børsen. Dét på trods af, at Spotify aldrig har giver overskud. Tværtimod. I årets første tre måneder tabte music tjenesten 17 millioner euro – ca. 129 mio. kroner – på en omsætning på 1,85 milliard euro – ca. 14 mia. kroner….
(Indledningsfoto til artiklen: Fixelgraphy / Unsplash)
Ingen kommentarer endnu