Danmark ligger med i top for pressefrihed

Spilfeberen sætter ny rekord

Langt fra alle har nedgang i disse COVID-19 tider. Netflix’ abonnements-skare er således vokset med 16 millioner, fordi folk er tvunget til at sidde hjemme – og så er det jo oplagt at tænde for flimmeren for at se en film eller følge en komplet tv-serie. Også de danske avisers abonnements-tal er stigende – og det er jo glædeligt for en gammel, dagblads-uddannet journalist som undertegnede.

Ud over Netflix kigning er computerspil en af de aktiviteter, der er som skræddersyet til et liv i hjemme-isolering. Ikke kun giver games en afveksling fra livets realiteter i Corona tider. Moderne computerspil giver også mulighed for at holde kontakt med venner og ligesindede via internet – uden at man skal forlade sit hjems fire vægge.

Derfor kommer det næppe som den store overraskelse, at videospil industrien havde en rigtig god marts måned. Det er normal et tidspunkt på året, hvor omsætningen falder efter julens storsalg.

Når folk skal blive hjemme fra arbejde og skole, stiger salget af computerspil. (Foto: Bokskapet / Pixabay)

Ikke sådan i år. Ifølge analysebureauet NPD Group var salget i marts det højeste nogensinde efter rekordåret 2008. Det var dengang, hvor Nintendo sendte sin Wii konsol på markedet.

Tolv år senere var det igen Nintendo, som var den store vinder. Mens Sony og Microsoft har travlt med at fortælle om kommende, nye generationer af Xbox og PlayStation – og dermed lammer salget af deres nuværende konsoller – sætter Nintendo nye all-time rekorder med sin Switch konsol.

Nintendo havde også månedens mest solgte spil i marts – ”Animal Crossing: New Horizons”. Det blev på få dage årets hidtil største bestseller på tværs af alle spilplatforme. Det er ret imponerende, for Nintendo ejer også verdens mest populære computerspil gennem historie – ”Super Mario.”

(Infografik: Statista.com)

Tallene stammer fra det amerikanske marked og kan derfor ikke direkte oversættes til danske forhold. Den opad-gående salgs-kurve vil dog uden tvivl også kunne iagttages på vores breddegrader.

Ifølge NPD Group købte amerikanerne for 11,2 milliarder kroner nye spil, ny hardware og tilbehør i marts måned. Da Corona krisen først for alvor har ramt USA i april, ventes salgstallene at vokse yderligere i denne måned….

(Indledningsfoto til artiklen: Foto: Anthony Ashley / Pixabay

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Danmark ligger med i top for pressefrihed