Snapchat mister 3 millioner brugere
Snapchat har længe været handlet som den næste store stjerne på den sociale medie himmel. Snappen nuppede masser af unge brugere fra Facebook, og i Danmark skal det hurtigt gående medie have opnået en markedsandel på imponerende 23 pct. Kun Facebook er større.
Nu ser den rappe vækst dog ud til at være gået i stå. I årets første tre måneder har Snapchat mistet tre millioner daglige brugere. Nu er tallet på 188 millioner daglige brugere.
Det er ret opsigtsvækkende, at et socialt medie taber i brugertal. Med den udbredelse, sociale medier har fået i vores dagligdag i de senere år, har selv de svageste repræsentanter kunne vise fremgang i brugertal måned for måned.
Et par store danske dagsmedier – jeg nævner ikke navne – benyttede straks anledningen, at nu var folk trætte af sociale medier. De ville snart uddø.
Det er helt forkert. Trods sine dårlige tal fra begyndelsen af året skal Snapchat nok finde tilbage til fordums styrke, Nye tiltag som gruppe video chats og Harry Potty emojis er første trin.
Det skulle også være mærkeligt, hvis de seneste Snap Spectacles videobriller ikke har solgt fornuftigt i denne fantastiske sommer, der inviterer til masser af selfies og videoer fra strande, flirts og sommerfester.
Omvendt har Snaps ledelse travlt med at skubbe skylden for masse-flugten af brugere på én ting. Folk har hadet det nye layout af Snapchat app’en, som blev lanceret for nogle måneder siden. Hvad der skulle være så godt, er bare blevet så skidt.
Hos Snapchats konkurrenter går det derimod ganske fint. På trods af de pågældende mediers påstand om, at hele den sociale medie verden var på retur og yt.
OK – Twitter piber også. Facebooks engang hårdeste rival har nærmest stået stille, da den nåede 300 millioner brugere i 2015, Twitter er i dag på 333 millioner brugere om måneden, men kun ni millioner nye er kommet til i det seneste år.
Tidens helt store hurtigløber blandt de sociale medier er Snapchats direkte konkurrent Instagram. Her er der i dag over én milliard brugere, og alene i de seneste 12 måneder er der kommet 300 millioner nye.
Facebook vokser ikke så stærkt som i gamle dage, hvilket fik hysteriske investorer til at banke aktiens værdi i bund forleden. De tænker blot på, at det er meget sværere at vokse med 10 pct, når man er 2,23 milliarder brugere, end når man kun har 200 millioner. 10 pct. er jo mere end 200 mio!
Ifølge analysefirmaet Statista har Facebook hentet 228 millioner nye medlemmer i de seneste 12 måneder. Det tredje sociale medie i Mark Zuckerbergs imperium – WhatsApp – er gået frem med 200 mio.
Når man samtidig holder øje med de tal, der kommer fra Kina, hvor ingen af Vestens sociale medier er repræsenteret, kan man kun konkludere, at sociale medier fortsat går frem. Kinas største på den front – WeChat – har for længst passeret én milliard brugere.
Til sidst skal jeg lige huske at nævne, at de angivne tal for Twitter og Facebook er fra før, de to store sociale medier ryddede op i sine mange falske profiler. Hos Twitter betød denne rensning et farvel til én million brugere. Hos Facebook er tallet endnu større….
Ingen kommentarer endnu