5G kommer med tingenes internet

Snapchat er det nye skønheds ideal

Det er ikke noget nyt, at mennesker bruger formuer hos plastik kirurger, så de kan komme til at ligne modeller, skuespillere eller andre forbilleder.

Hvorvidt det foregår i Danmark, skal jeg ikke kunne sige, men i hvert fald i USA og i flere asiatiske lande er det helt almindeligt.

Især skal det være populært at tage en håndfuld, godt photoshoppede billeder af idolet med til skønheds-kirurgen, der så får en bunden opgave at forbedre patientens ansigtstræk, brystparti, numse eller mave.

Målet er, at man skal blive en kopi af kendissen på billedet, selvom han eller hun slet ikke ligner sig selv i virkeligheden – takket være en dygtig fotograf og moderne software til billed-manipulation.

Den trend har ændret sig i takt med udbredelsen af smartphones, selfies og foto-fokuserede sociale medier som Snapchat eller Instagram.

Ifølge den store amerikanske online avis Huffington Post tropper folk nu i stigende grad op hos plastik kirurger med billeder af sig, der er blevet manipuleret med filtre på mobilen eller hos f.eks. Snapchat.

Filtrene kan f.eks. skabe sjove effekter på sine selfies – give løve-ører, diademer af blomster eller lumske katteøjne. Det er dog ikke dem, som skønheds kirurgerne møder mest, men snarere filtre hvor folk kan få lysnet eller brunet deres hud, strammet ansigts-trækkene, rettet næsen, få gjort læberne mere fyldige, få ændret øjenvipper eller gjort øjnene større.

Med andre ord skaber især unge piger og kvinder i dag deres eget private ideal ved hjælp af smartphone, Snapchat eller instagram. Og de vil ikke nøjes med at have forbilledet på foto. De vil også se sådan ud i virkeligheden.

Kendisser som Jennifer Lopez (foto) eller Paris Hilton (indlednings billede) bruger flittigt Snapchat til at ændre på deres ansigtstræk.

Alle kirurger, som Huffington Post har talt med, fortæller, at de mærker en stigende indflydelse fra sociale medier og smartphone effekter. Den vigtigste er, at folk gerne vil have strammet deres hud i ansigt og på hals. Urenheder i huden skal fjernes, farven måske ændres. Det vigtigste er, at huden ser ideel, ung og lækker ud.

Nogle kirurger har ligefrem introduceret Snapchat som deres reklame tavler. De viser før og efter billeder af operationer og får tusinder af klik på dem. I et enkelt tilfælde praler en skønheds-kirurg i New York med, at hans fotos i det sociale medier fik over en million visninger.

Historien om Snapchat og skønheds-kirurgerne kan synes lidt latterlig, men det er den slet ikke. Den giver blot nok en brik til den aktuelle diskussion om selfie kulturen.

For, hvordan vil de nye kreative billedfiltre og muligheden for at photoshoppe sig selv påvirke menneskers selvværd og krops-opfattelse….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

5G kommer med tingenes internet