Mliter giver altid rene køkkenting

Snapchat deles i tre

Teenagernes foretrukne sociale medie – Snapchat – har altid hævdet, at man ville skabe en platform til at snakke med vennerne. Udveksle hurtige billeder og beskeder, der blev slettet, når de blev gamle. I Snapchat-tid er det 24 timer.

I de senere år er Snapchat dog begyndt at ligne de fleste andre sociale medier – ikke mindst Facebook: Private meddelelser blandes i samme nyhedsstrøm med information fra eksterne kilder. Det være sig reklamer eller fra f.eks. professionelle medier.

Snapchat voksede med raketfart i de første fire-fem år af sit korte liv. Så kom børsnoteringen, der gjorde folkene bag Snap hovedrige. Men uheldigvis begyndte næsten alt andet at flade ud for Snapchat: Vækst i omsætning og brugertal foregår slet ikke i samme tempo som hos hovedkonkurrenten Facebook med Messenger, Instagram og WhatsApp under sine vinger.

Snapchat bliver nu opdelt i tre. Meget forskelliigt fra f.eks. Facebook, der blander alle aktiviteter i samme nyhedsstrøm.

I går kom så Snaps svar: Snapchat får et helt nyt udseende, der skal fokusere på de oprindelige værdier. Back to basics, som amerikanerne elsker at kalde det.

Fremover bliver Snapchats skærm opdelt i tre af hinanden adskilte sektioner. De personlige meddelelser vises til venstre. I midten sidder det uundværlige kamera. Og til højre placeres Discover afsnittet med en endeløs strøm af indhold fra medier, kendisser, sponserede indlæg osv.

Ideen med at adskille det sociale fra medie-indholdet er meget forskelligt fra den linie, som Facebook og co. lægger – og for den sags skyld også Twitter. Så det bliver spændende at se, om det nye layout giver stærkere fremgang for Snapchat.

Snapchats nye Discover afsnit bliver helt selvstændigt og adskilt fra brugerens private kommunikation

Snap – der er selskabet bag Snapchat – proklamerer i hvert fald, at opdelingen vil være en stor fordel for alle parter. Venner kan kommunikere tættere med hinanden i den private sektion. Og Snapchat partnere vil være glade for at have en dedikeret afdeling at vise deres budskaber i.

Samtidig påstår Snapchat, at man med det nye layout har løst en masse af de problemer og udfordringer, som internet er plaget af nutildags.

Når man som hidtil åbner Snapchats app, mødes man som det første af kameraet. Swiper man til venstre, kommer man til sine personlige meddelelser. Swiper man til højre, kommer Stories – og et ekstra swipe til højre for Discover skærmen frem med indhold fra andre kilder.

Det private hjørne er det vigtigste i Snapchat. Det bliver fremover meget mere overskueligt, lover Snap

Åbner man fremover, dukker kameraet igen op allerførst.

Et swipe til venstre fører til det nye, mere dynamiske Friends område, hvor man har sine egne indlæg og billeder, men også vennernes chat og Stories.

Friends afsnittet styres af en algoritme med lidt kunstig intelligens i. Snapchat vil således lære, hvordan brugerne anvender systemet og hvilke personer, man sender flest meddelelser til. Herefter vil Snapchat automatisk sortere vennerne efter, hvem man kommunikerer mest med.

Et tilsvarende swipe til højre i det nye Snapchat fører direkte til Discover sektionen. Det lægger alle sider øverst, som man abonnerer på. Lige nedenunder kommer de Stories, som Snapchat mener, at brugeren måtte være interesseret i. Forslagene bygger på, hvordan brugeren anvender app’en, og hvilke typer indhold han eller hun søger efter.

I kan få forklaret det nye Snapchat på 60 sekunder i denne video:

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Mliter giver altid rene køkkenting