Spotify går efter de mindste

Smil til X One, hvis du vil cykle

Mens politikere, myndigheder og forsvarere af privatlivets frem diskuterer om, hvorvidt Danmark skal indføre video-overvågning med ansigts-genkendelse eller ej, bliver vi overhalet indenom af virkeligheden.

I Kina bliver der opsat over hundrede millioner kameraer på veje og pladser, der kan genkende hver eneste borger efter ansigt. Nogle sågar efter, hvordan vedkommende går. Oprøret i Hong Kong viser jo, at ansigts-genkendelse kan snydes ved at bære masker.

Digital ansigts-genkendelse sniger sig også mere uskyldigt ind på vores hverdag i lille Danmark. Mange af de seneste smartphones bruger vores ansigt som dør-åbner. Som supplement til erstatning for pinkode og fingeraftryk.

Det næste kan meget vel være jeres cykel.

Den har måske allerede fået en computer indbygget, der med eller uden smartphone på styret kan måle afstande, fungere som navigator, holde tjek på jeres kalorie forbrug undervejs. Den slags er især udbredt på dyrere elcykler..

Den spanske X One er mere elegant end de fleste andre elcykler. (Foto: Rayvolt)

Spanske Rayvolt tager nu et stort pedaltramp videre ved at indbygge en komplet Android computer med touch skærm i stellet på sin nye X One cykel. Den er elektrisk, men virker mere elegant end mange af sine ret klodsede rivaler.

X One kan selvfølgelig bruge sensorer til at justere den elektriske assistance, alt efter om man kører i modvind, opad bakke eller lige ud ad landevejen med blæsten i nakken. Den kan også vise afstande, kørte kilometer, den bedste rute, afstand til målet, forventet køretid, batteri niveau osv på sit integrerede touch display.

Den helt store nyhed er imidlertid, at den spanske cykel også er udstyret med et kamera og software til ansigts-genkendelse. Har X One ikke ansigtet fra den person, der har sat sig på cyklen, i sit digitale lager, låser den elmotor og hjul

Forsøger vedkommende så at flytte cyklen, slår den alarm med et hyl og en advarsel pr. sms eller besked på skærmen hos cyklens retmæssige ejer.

De udtagelige batteri sidder som tanken på en motorcykel. For- og baglygter tænder automatisk efter lysforholdene. (Foto: Rayvolt)

Rayvolt stopper dog ikke her. X One får også andre teknologiske lækkerier som f.eks. for- og baglygter, der tænder automatisk efter lysforholdene. Yderst på styret sidder blinklys, der angiver retnings-skift – ligesom på en bil eller en motorcykel.

De aktiveres enten med en omskifter eller med en hoved-bevægelse. Det indbyggede kamera skal jo også bruges til andet end ansigts-genkendelse.

Rayvolt finder tillige anvendelse for Googles digitale Assistent i Android. Det betyder, at mange af X Ones og computerens funktioner kan styres med cyklistens stemme.

Endelig kan den spanske cykel-nyhed lade sit indbyggede batteri op på en lidt usædvanlig måde. Ligesom på en del moderne el- og hybrid-biler kan det foregå via bremsen, hvor energien re-genereres og sendes tilbage til batteriet.

Det kan man såmænd også selv hjælpe til med. Kører cyklen på el, skal man bare træde baglæns på pedalerne- for at lade batteriet op.

Rayvolt vil lancere tre forskellige modeller af X One. Forskellen ligger i udstyr, motorkraft og batteri-størrelse. Motorerne er på enten 250 eller 750 watt. De når henholdsvis 25 og 40 kilometer i timen på toppen. Rækkevidden er fra 50 til 75 kilometer på en opladning, der tager fra 2,5 til fire timer.

Andre, mere konventionelle features på X One er hydrauliske skivebremser, skjult kabel-trækning over alt, et stel af aluminium og – hvis ønsket – et syv-trins gear. Stellet er svøbt ind i carbon fiber, og cykelstyret er 100 procent bygget i det lette kulfiber. Resultatet er,at Rayvolt X One kun vejer 22 kilo.

Den lille spanske cykelfabrikant søger i øjeblikket finansiering af en storproduktion via iværksætter portalen Indiegogo. Her kan interesserede forudbestille et eksemplar til halv pris. Det er 1.999 USD eller ca. 14.730 kroner. Levering vil dog først ske til juni næste år….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Spotify går efter de mindste