De 10 mest solgte mobiler i verden

Seetroën kurerer køresygen

En af de klassiske bemærkninger fra bilens bagsæde på den lange køretur til syden eller til familien i den anden ende af landet: ”Jeg føler mig dårlig. Jeg har ondt i hovedet. Jeg tror, jeg skal kaste op.”

Køresyge er bestemt ikke et ukendt fænomen. Selv ikke i disse tider, hvor man kan sætte et på hovedtelefoner på med ens yndlingsmusik. Eller man kan tænde for en film på sin iPad eller mobiltelefon.

Eller gør det bare køresygen værre?

I så fald skyldes det, at vores hjerne får besked fra sneglen i vores øre om, at vi befinder os i et køretøj, der bevæger sig fremad eller side til side, når det skifter vejbane.

Problemet er bare, at vores øjne kigger på en mobil- eller tablet-skærm, der ikke bevæger sig i forhold til vores krop. Forskellen kan få vores hjerne til at føle sig syg, når øjne og ører ikke oplever det samme.

Det franske bilmærke Citroën har aldrig været bange for at skabe noget nyt og anderledes. Det er ”Seetroën” bare det seneste eksempel på.

Seetroën – godt navn i øvrigt – er et par utraditionelt designede briller, man skal tage på, når man er ude at køre – og kun dér. Brillerne skal være i stand til at udbalancere, hvad øjne og ører sanser. Resultat: Hjernen bliver ikke forvirret, og 95 pct. af køresygen forsvinder.

Citroëns nye briller ser helt ærligt lidt karnevals-agtige ud. De har fire runde brilleglas foran og på siden af hovedet. Alle med en lille sjat væske i bunden. Væsken bevæger sig fra ring til ring, når bilen bevæger sig.

Det giver en effekt, der minder meget om, hvordan øresneglen selv fungerer. Den visuelle del med væskens bevægelse hjælper hjernen med at forstå den vej, man bevæger sig rent fysisk.

På samme måde, når bilen bevæger sig fra side til side. Så flytter væsken sig igen, så hjernen ikke tror, at den har et fast holdepunkt på en skærm foran ansigtet eller siden i en bog, man læser.

Seetroën brillerne er udstyret med almindeligt glas, så de forandrer på bærerens syn. Væsken i ringene på siden bliver opfattet af øjnene, men ikke på en måde så de flytter koncentrationen fra dét, man kigger på lige foran ansigtet.

De skægge anti-køresyge-briller er udviklet for Citroën af designere fra Studio 5-5 i Paris. Brillerne koster  99 euro – ca. 750 kroner – og virker efter senest 10 minutters kørsel. Seetroën kommer på markedet den 25. juli….

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

De 10 mest solgte mobiler i verden