Så stærk er Spotify i Danmark
Over halvdelen af danskerne lytter til streamet musik hver uge, og langt de fleste henter den fra Spotify. Den svenske musik tjeneste har 56 procent markedsandel i Danmarkk og er dermed klart større end rivaler som Apple Music med syv procent eller YouSee Musik med 36 procent.
Der findes naturligvis andre lande, hvor Spotify står endnu stærkere. På hjemmebanen i Sverige lytter 86 procent af streaming brugerne.. I Norge er det 76 procent, i Finland 69 procent og i England 64 procent.
Det er analyse-bureauet AudienceProject, som har fokuseret på markedet for musik streaming, podcasts og radio.
Den nye undersøgelse viser, at streaming vokser i de fleste lande. Her bruger over halvdelen af den lokale befolkning denne digitale vej til deres musik. I Danmark er det 53 procent. Folk bruger samtidig mere og mere tid på at lytte til streamet musik.
AudienceProject vurderer, at Spotify nu har overhalet YouTube (som helhed) på det nordiske marked. Apple Music falder i popularitet, mens YouTube Music har haft en sløv start i denne del af verden.
I Danmark ser fremgangen i markedsandel ikke så voldsom ud. Fra 55 til 56 procent i det seneste år. Det interessante er imidlertid de underliggende tal.
De afslører, at mange flere danske nu betaler abonnement på Spotify for at undgå reklamer mellem musik-numrene. Fra 2019 til 2020 er andelen af betalende lyttere steget fra 35 til 41 procent.
Høj lydkvalitet og let betjening ved f.eks. at lave nye spillelister er det vigtigste for streaming lyttere. Vigtigere end at kunne se videoer sammen med musikken som på YouTube Music.
Radio er stadig størst
Ifølge analytikerne fra AudienceProjects falder interessen generelt for at lytte til radio. Færre drejer ind på de danske stationer, og de bruger mindre tid end før på at høre radio.
Radio er dog stadig større end streaming. Næsten tre af fire bruger den som deres foretrukne audio platform, viser den nye undersøgelse.
I de fleste lande lytter flertallet både til reklame-radio og ikke-kommercielle stationer. Danskerne er imidlertid anderledes på dét punkt. Hele 53 procent lytter således udelukkende til radio uden reklamer her i landet.
Næppe overraskende er det de ældre generationer, som lytter mest til radio. Det gør 80 procent af de over 46-årige. Vil man have fat i de yngre aldersgrupper, går vejen i højere og højere grad via de digitale formater som streaming og podcasts.
Blandt de 15- til 35-årige streamer flere i dag musik end lytter til radio. I enkelte lande bruger næsten lige så mange af de unge podcasts som radio.
Det er dog ikke i Tyskland, hvor kun 16 procent hører podcasts eller i USA med 36 procent. I Danmark lytter hver fjerde (25 procent) podcasts.
Podcasts er bare cool
Podcasts er den medie-platform, som har haft størst fremgang i de senere år. Nogle kalder det ligefrem en eksplosion i antallet af podcasts, man i dag har til rådighed.
Spotify har naturligvis været med på noderne lige fra begyndelsen, og podcasts udgør en hastigt voksende andel af svenskernes omsætning.
Udvalget af podcasts er efterhånden meget stort på Spotify, der har været dygtig til at få kendisser til at bidrage. De mest berømte podcastere hos Spotify er det forhenværende amerikanske præsidentpar Barack og Michelle Obama.
Succes’en med ”indtalte” podcasts har givet Spotify blod på tanden. Derfor eksperimenterer Spotify nu med det nye medie video podcasts.
Den vil skabe afstand til de efterhånden mange podcast platforme, der konkurrerer med Spotify. Samtidig nærmer svenskerne sig Googles YouTube, som hidtil har været alt-dominerende i video-klip på internet.
I øjeblikket lader Spotify en meget lille del af sine brugere få adgang til video podcasts, og de har kun få produktioner at se på. Det er først og fremmest et par Unfiltered episoder fra YouTube fænomenerne Zane og Heath. To unge Florida-drenge, der er blevet berømte på at have stærke meninger om næsten alting….
(Indledningsfoto til artiklen: Whoalice-moore / Pixabay)
Ingen kommentarer endnu