Her er verdens dyreste smartwatch

Så stærk er Facebook i Danmark

Når jeg spørger teenagere om, hvor længe sociale medier har eksisteret, får jeg ofte svaret, at de er lige så gamle som tv. Andre svarer, at det hele begyndte med Facebook.

Begge dele er forkerte. De første danske tv-udsendelser blev vist som test fra 1. juni 1949. Med andre ord har DR TV 70 års fødselsdag næste år.

Sociale medier er skam også ældre end Facebook, der i øvrigt er 18 år gammelt. Ikke meget, men tre-fire år. Omkring årtusindeskiftet blev de udbredt til andet end nogle nørder med lancering af Myspace, Xing og American OnLine (AOL).

Fremfor deres korte historie er det måske mere interessant at kigge fremad. Prognoser siger nemlig, at i år 2021 vil over tre milliarder mennesker på denne jord være medlem at mindst ét socialt medie. Det svarer til 38 pct. af verdens befolkning.

I dag er vi omkring 30 pct. af klodens folk. Langt de fleste på Facebook, der har 2,2 af de 2,6 milliarder, som er medlem af et socialt medie her i 2017.

(Infografik: Statista.com)

Om man kan li’ det eller ej – så er Facebook fortsat dygtig til at lokke nye brugere i folden. Måske er selve Facebook ved at gå i stå med hensyn til medlemstal. Til gengæld går det stærkt fremad for Facebooks andre sociale medier som Instagram, Messenger og WhatsApp.

Facebook er samtidig dygtig til at tilpasse sig nye markeder i de fattige dele af verden. Det er bl.a. sket ved Lite udgaver af Facebook og Messenger app’ene, så de kan køre på selv små og billige smartphones med begrænset processorkraft og lille lager.

Desuden eksperimenterer Facebook med forskellige nye måder at rulle trådløse mobilnet ud i fjerne dele af verden, hvor det ikke hidtil har været interessant nok at arbejde for traditionelle teleselskaber.

I Danmark har vi for længst passeret milepælen, hvor to af tre indbyggere bruger et socialt medie. Alene 65 pct. er medlem af Facebook herhjemme.

Tallene stammer fra Danmarks Radios årlige medieoversigt, der bl.a. viser udbredelsen af sociale medier hos danskere fra 12 år og opefter.

Danmarks sociale medie nummer to er slet ikke Twitter, som mange tror. Det er Snapchat med en markedsandel på 23 pct. Et flot hop frem, for kun 19 pct. brugte Snappen i 2016. På tredjepladsen kommer Instagram med 18 pct….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Her er verdens dyreste smartwatch