Køb Spotify via 3

Så nervøse er vi for Fake News

Folk stoler ikke længere så meget på de historier, de læser i de digitale medier. Niveauet af tillid er globalt set faldet fra 44 til 42 pct, viser den netop udsendte ”2019 Reuters Institute Digital News Report”.

Årsagen kan være den meget omtalte af falske nyheder og desværre også konkrete eksempler på Fake News. De er blevet mere almindelige i en verden med stigende populisme og manglende stabilitet i økonomi og sociale forhold.

Rigtig galt ser det ud for de sociale medier. Her ligger tilliden helt nede på 23 pct. Det vil sige, at kun hver fjerde stoler på, hvad de læser og ser på f.eks.. Facebook, Twitter, Instagram, Messenger eller YouTube.

Det må være tankevækkende for topledelserne i Facebook og Twitter, der begge har lanceret nye tiltag til at bekæmpe Fake News. Problemerne er formentlig størst på Facebook, men Twitter har det bestemt ikke nemmere. Specielt, når det sociale medies mest kendte bruger – præsident Trump – bliver taget i at have afleveret over 1.000 løgne i sine tweets.

Ifølge Reuters Institute er et af resultaterne, at flere mennesker er begyndt at vende tilbage til mere traditionelle medier, der har ry for at levere troværdige nyheder. Således fortæller 28 pct, at de i dag stoler mere på ”mere velansete nyhedskilder”. Tilsvarende hart 24 pct droppet medier med et ”dårligere renomme”.

Brasilianerne er det folkefærd, der er mest bekymret for, om de historier, de ser på nettet, er sande eller falske. Det siger 85 pct. af befolkningen. En verdensrekord, som nok bliver svær at slå.

Mere alarmerende og tankevækkende er, at englænderne kommer ind på en global andenplads. I det seneste år er briternes mistro vokset med hele 12 pct – til i dag 70 pct. Forklaringen er formentlig de mange vilde påstande, som flyver rundt som del af Brexit diskussionen.

Så er situationen helt anderledes hos danskerne. Kun Holland har en større tillid til sine online medier. Danmark er ikke med i infografikken fra Statista, men jeg kan tilføje, at kun 36 pct. af danskerne er bekymrede for falske nyheder.

(Infografik: Statista.com)

Flest danskere (34 pct) har oplevet at møde Fake News som ”dårlig journalistik” i det, de har læst eller set. Kun ni pct. er stødt på falske nyheder forstået som ”opdigtede historier med kommercielt eller politisk sigte.”

Den danske del af analysen afslører dog også, at vi ved generelt for lidt om, hvordan nyheder bliver lavet og når frem til folks forskellige skærme.

De befolknings-grupper, der ved mest, er samtidig de mest tilbøjelige til at bruge sociale medier som deres vigtigste nyhedskilde.

Reuters Institute konstaterer også, at Fake News er blevet et mere udbredt fænomen i lande, der oplever en stærke politisk og social polarisering. Det gælder f.eks. I USA og Frankrig, hvor to af tre borgere (67 pct) er nervøse for falske nyheder….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Køb Spotify via 3