England tager Huawei ind i 5G varmen

Reklame-fri koster ekstra

Mange internet-brugere har anskaffet sig reklame-blokkere, der sørger for, at annoncer ikke vises i så store antal på skærmen, pop-ups forsvinder, og videoer ikke starter automatisk.

Det er fuldt forståeligt, for på nogle populære websider dominerer reklamerne ganske enkelt for meget. Man kommer slet ikke ind på f.eks. nyhedssiden, før hele skærmen bliver fyldt med videoer og henvisnings-links lige midt i synet.

På de værste sider skal man sågår vente i fem til sekunder, inden man bliver sluppet ind til det indhold, man kigger efter. Inden da bliver man tvunget til at se reklamer. Tænke sig, hvis TV-Avisen eller TV2 Nyhederne begyndte med 10 sekunders reklamer efter åbningsbilledet.

På den anden side lever de fleste nyhedssider og blogge af reklamer. Også denne, som I sidder og læser lige nu. Danskere bryder sig generelt ikke om at betale for artikler, selvom de ofte siger det modsatte. For at få tingene til at løbe rundt, må man derfor have reklamer. Ligesom aviser og blade har annoncer ind imellem historier og nyheder.

Diskussionen for og imod reklamer vil nok blusse op igen, når en af store udbydere af web-browsere – Firefox – fremover vil tage penge af sine brugere, hvis de ønsker at være reklame-fri.

Den populære Firefoz browser har hidtil været gratis. Fremover kommer den i en version, der sikrer reklame-fri læsning af websider.

Den nye Premium udgave af Firefox skal koste 4,99 USD – ca.    kroner – om måneden. For det beløb får man ikke kun et nogenlunde reklame-frit online liv. Den næste Firefox kommer også med en række andre praktiske features, som altså nu skal koste penge. Traditionelt har den glimrende browser fra Mozilla ellers været gratis.

På sin hjemmeside, hvor Mozilla begynder at reklamere for sin nye browser, glemmer softwarehuset desværre at afsløre den nye Firefox’ effektivitet.

Der står kun, at man for sine fem dollars om måneden for gratis og reklame-fri adgang til en række journalistiske hjemmesidee. Ikke hvilke. Det hele sælger Mozilla under sloganet ”Support the sites you love, avoid the ads you hate.”

”Vi har lavet aftaler med en nogle af verdens bedste udgivere for at bringe dig bedre journalitik. Vi deler din betaling direkte med de websider, som du læser. De får flere penge end i dag, hvilket betyder, at de kan levere endnu bedre indhold uden at have reklamer til at forstyrre billedet,” skriver Mozilla.

Vi får se, om ideen virker. Den har været afprøvet før i forskellige udgaver, men er hver gang slået fejl. Enten fordi webbrugere ikke gider betale, eller fordi udgiverne har haft svært ved at enes om pengene med de softwarehuse, der tilbyder at kradse dem ind.

For at gøre den første Firefox, man skal betale for, mere lækker og attraktiv, indbygger Mozilla nogle smarte nye features. Det er f.eks. muligheden for at høre de artikler, man har klikket på, som en mini lydbog. God idé for dårligt seende, eller når læseren er på gåben, jogger, står i et travlt køkken osv.

Mozilla markedsfører den nye Firefox med denne tegning. Det er indholdet, der tæller.

 

Nye er også bogmærker, der synkroniserer automatisk på tværs af alle brugerens online enheder – mobiltelefon, tablet, laptops osv. Brugeren får tilmed anbefalinger om godt læsestof og en god søgemaskine, der finder artikler med det ønskede indhold.

Endelig vil Mozilla integrere et såkaldt ”læse sync” system. Her husker Firefox f.eks. artikler, som man har læst eller aldrig fik læst færdigt. De kan så kaldes frem med et par tast-klik på tværs af alle de enheder, man bruger Firefox browseren på. Smart.

Inkarnerede Firefox-brugere vil sige, at de fleste af disse features allerede i dag kan downloades gratis som add-ons. De kommer dog som regel fra andre softwarehuse end Mozilla selv – og hvis man ikke stoler på den slags, vil betalings-løsningen måske være det bedste.

Den nye reklame-fri oplevelse vil blive tilgængelige på både Firefox til mobilen (iOS eller Android) og på pc’en (Windows eller Mac). Heldigvis ser abonnementet ud til at dække alle ens online enheder. Man skal ikke betale separat for smartphone og laptop.

Mozilla har endnu ikke sat en officiel dato på, hvornår den første ”betalbare” Firefox kommer til salg. Måske er softwarehuset ligefrem i tivvl om, hvorvidt ideen er så god.

I hvert fald må nysgerrige gerne svare på et online spørgeskema om, hvor interesserede de ville være i en reklamefri Firefox….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

England tager Huawei ind i 5G varmen