Windows får et ændret udseende

Podcasts vokser under Corona

Corona krisen har på mange måder ændret vores medievaner. Til det bedre, vil nogen sige, mens andre synes, det er forfærdeligt, at danskerne har brugt mange flere timer foran skærmen end normalt på denne årstid.

Nemmest var det at se forskellen i danskernes online forbrug. Flere teleselskaber kunne melde om stigninger på 25 eller 30 procent i de data-mængder, vi har flyttet, mens vi måtte sidde hjemme og arbejde, holde os borte fra skoler eller finde på andre ting end at gå til sport, fitness, teater, på café eller i biffen.

Et andet område, hvor vi kan se en forskel, er i podcasts. Aldrig før har så mange lyttet til deres ”egne radio-programmer. Stort set alle masse-medier, tv-stationer, radioer og stadig flere bloggere laver i dag podcasts.

I Danmark lytter nu 25 procent af befolkningen til podcasts. For et år siden gjorde kun 22 procent. Det viser en ny rapport fra analyse-firmaet AudienceProject. Her har man undersøgt medie-forbruget i foråret i syv lande.

Målt i podcast fremgang ligger danskerne dog kun i midlerfeltet. Den største stigning i lyttertal fra 2019 til 2020 oplevede Finland – 31 procent.

Finnerne lytter nu fire procent mindre til podcasts end danskerne, men fortsætter populariteten at vokse videre i samme fart, vil Finland snart overhale Danmark. Også i Sverige har podcasts et større vokseværk end herhjemme – 15 procent.

(Infografik: Statista)

Mest imponerende er det dog at se podcasts udvikling i USA. Hver tredje amerikaner – 34 procent – lytter i dag til tale-udsendelserne. Det er 17 procent flere end for et år siden.

Podcasts er i øvrigt blevet ”big business”, hvor der bliver kæmpet hårdt om at få de bedste navne i sin stald.  Spotify betalte f.eks. 100 milllioner dollars for at få super-podcasteren Joe Rogan over på sin platform.

Rogan var samtidig den podcaster, der tjente flest penge i 2019. Over 30 millioner dollars skal han have scoret på abonnenter, reklamer, foredrags-turneer osv.

Spotify selv har også afsløret lidt tal om sine podcasts. I sit seneste kvartals-regnskab nævnte den svenske musik tjeneste, at den har haft en fremgang på 200 procent i antal streamede podcast timer.

Spotify bemærkede ved samme lejlighed, at virksomhedens investering i podcasts har haft en positiv indflydelse på at få brugere flyttet fra gratister til betalende abonnenter….

(Indledningsfoto til artiklen: Kate Oseen / Unsplash)

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Windows får et ændret udseende