Pinterest går på børsen
I Danmark er Pinterest et af de mest undervurderede sociale medier. Kun få danskere bruger Pinterest og ”pinner” interessante fotos, GIF’er, videoer og indlæg med elektroniske tegnestifter.
I USA og England gør millioner af brugere det, hvilket sikrer Pinterest en position blandt mange forbruger-rettede salgsfirmaer på niveau med Instagram.
Måske er det Pinterests meget åbenlyse kommercialitet, som har holdt danskerne fra at bruge det efterhånden ganske gamle sociale medie. Med næsten ti år på bagen er Pinterest kun seks år yngre end Facebook og tre år yngre end Twitter.
I begyndelsen var Pinterest mest populær blandt hobbyfolk, der præsenterede deres nyeste værker og kreationer på de elektroniske opslagstavler. I dag er Pinterest meget bredere, men holder fast ved sin strategi om at være et ”online katalog af ideer.” Det er noget, som især mode- og kosmetik-firmaer udnytter i stor stil.
Men danskerne vil nu allerhelst Facebook, ganske meget Snapchat og Instagram, mens nogle elitære politikere, mediefolk, kultur pinger – og mærkelig nok også politiet – foretrækker Twitter.
Nu vil Pinterest også på børsen for at score en masse penge. Børsnoteringen i næste uge i USA ventes at indbringe mellem 10 og 11,3 milliarder USD. Noget mindre end da Pinterest sidst hentede kapital i 2017. Dengang kom 12,3 mia. USD i kassen.
Ligesom Snapchat går Pinterest på børsen med et regnskab, der viser underskud. Måske det er erfaringerne fra Snap, som ikke har formået at tjene penge siden børsnoteringen, der gør det.
I hvert fald hentede Snap mere end dobbelt så meget kapital, da det teenage-fokuserede sociale medie gik på børsen i 2017.
Pinterest havde 756 millioner USD i omsætning i 2018 – med et underskud på 63 mio. Pinterest har 265 millioner aktive brugere om måneden – Snapchat kun 158 mio. Til sammmenligning har Facebook 2,33 milliarder.
Ingen kommentarer endnu