B&W kvæler støjen

Over halvdelen løber tør for data

”Du har nu opbrugt al din data og vil opleve reduceret hastighed resten af måneden. Vil du købe flere data?”

Det er en besked, som et stigende antal danskere kender fra deres smartphone. Den er afsendt fra deres teleselskab, der gør opmærksom på, at man nu igen har brugt sin månedlige kvote af data på mobilen.

Fire af fem danske teenagere (78 pct) har prøvet at løbe tør for data, inden måneden er omme. 57 pct. af familierne og/eller ældre mobilbrugere har også modtaget den irriterende besked. 3.4 pct. modtager den hver eneste måned.

Det viser en ny undersøgelse, som analysefirmaet Wilke har foretaget for teleselskabet 3. Ifølge analysen oplever et stort antal danskere hver måned, at deres data er opbrugt.

Alle i familien kan have glæde af et dele-abonnement på mobile data,

Teenagerne er som regel familiens største forbrugere af mobildata, fordi de konstant holder sig online for at tjekke sociale medier eller høre streamet musik.

Efter teenagerne er det familiens mor, som løber oftest tør for data – 19 pct – mens det kun sker for farmand i 16 pct. af tilfældene.

Den mest oplagte medicin mod den mobile datatørke er naturligvis at bruge sin smartphone mindre. Den løsning synes dog praktisk umulig i en tid, hvor Facebook, Instagram og Snapchat er en så vigtig del af hverdagen.

Man kan også nøjes med at gå på nettet med sin telefon, når man befinder sig i dæknings-området for et Wi-Fi netværk. Derhjemme, på arbejdspladsen, hos en god ven eller på skolen. Det begrænser imidlertid den fleksibilitet og frie bevægelse, der er et af hovedargumenterne for at bruge en mobiltelefon.

78 pct. af de danske teenagere har oplevet at løbe tør for data på deres mobiltelefon.

Den tredje udvej er, at hele familien deles om data. Gennem produkter som 3Deling fra 3. Den kræver, at der kun betales abonnement ét sted hver måned. Det gør styring af regninger nemmere og giver alle familie medlemmer samme betingelser for at bruge data på mobilerne.

3Deling
fungerer ved at samle alle familiens abonnementer i en fælles pulje. Hvis èn i familien har et abonnement med 100 GB data, og børmeme eksempelvis kun har tale-abonnementer, så kan alle i familien dele de i alt 100 GB fra både mobiltelefoner og tablets.

Alle abonnementer med 3Deling kommer med 3LikeHome, der giver mulighed for at ringe og bruge data i et stort antal lande uden merpris. Vigtigt for familien, som måske tager på ferie flere gange om året.

Vi er blevet storforbrugere af mobile data – på telefonen, tablets og laptops.

3Deling kan derudover skræddersys, så den månedlige data mængde passer til forskellige størrelser familier og naturligvis også for singles.

Wilkes analyse er gennemført i august 2017 med 500 danske børnefamilier som deltagere. Her er nogle af svarene lidt mere i detaljer:

Er der nogen i familien, der har oplevet at ét/flere mobil abonnement(er) er løbet tør for data i løbet af en måned?

  • Ja, altid – 3,4 pct.
  • Ja, nogle gange – 53,8 pct.
  • Nej, men vi bruger lige til datagrænsen – 4,9 pct.
  • Nej, det sker aldrig – 35,4 pct.
  • Ved ikke – 2,6 pct.

Hvilke(n) bruger(e) i familien har oplevet at løbe tør for data på sit mobil abonnement?

  • Barn/børn under 10 år – 13,5 pct.
  • Barn/børn over 10 år – 77,5 pct.
  • Mor – 19,0 pct.
  • Far – 15,9 pct.
  • Andre – 2,1 pct.

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

B&W kvæler støjen