Bang & Olufsen går i pink

Obamas laver podcasts til Spotify

Podcasts bliver ikke kun mere og mere udbredte hos publikum, der tilsyneladende elsker at sidde at lytte til deres egne radio-lignende programmer, når de har tid og lyst.

Podcasts har også udviklet sig til en spændende ny platform for reklame-branchen, der længe har søgt efter en ny kanal som supplement til sociale medier, tv, radio, biografer og print.

Ifølge en ny analyse fra revisor-giganten PwC og Interactive Advertising Bureau (IAB) voksede den amerikanske omsætning i podcast reklamer med 53 pct. i 2018. Totalt set blev der annonceret for 479 millioner USD eller godt 3,2 milliarder kroner i de populære lyd-dokumenter.

Den boomende podcast industri har fem favoritter i genrer. De sidder nemlig på 65 pct. af alle reklamer.De mest indbringende kategorier er nyheder, politik og aktuelle begivenheder. Emnet teknologi, der egentlig startede podcast bølgen, ligger længere nede på hitlisten.

Reklame-branchen selv er begejstret for podcasts, fordi lytterne er mere entusiastiske og loyale end dem, der hører f.eks. radio. De skifter langt oftere kanal, mens de fleste podcast brugere lytter med fra start til slut i audio-fortællingen.

At podcasts er et super-trendy medie, kan også ses af, at Apple vil lade sin populære iTunes app afløse af tre separate: Music, TV – og Podcasts.

Desuden meddeler Apple-rivalen Spotify, at man har tegnet kontrakt med USA’s tidligere præsident-par Barack og Michelle Obama om at levere podcasts. Aftalen er eksklusiv for Spotify.

Aftalen er lavet med Obama’ernes produktions-selskab Higher Ground, og den minder om den deal, som Michelle og Barack for nylig underskrev med Netflix om tv-shows og film.

Her er de mest populære podcast genrer – set med reklamebranchens øjne. (Infografik: Statista.com)

”Obamas vil udvikle, producere og låne deres stemmer til udvalgte podcasts, der vil sætte dem i forbindelse med lyttere over hele verden. De vil komme ind på mange forskellige emner i deres podcasts,” skriver Higher Ground i et presse statement.

Obamas og Spotify kender i øvrigt hinanden i forvejen, Den svenske streaming-tjeneste har tidligere præsenteret spille-lister med præsident-parrets musik-favoritter.

De første Obama podcasts vil dukke op på Spotify i 2020. Tidspunkt og indhold offentliggøres senere….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Bang & Olufsen går i pink