Mars II er en handy projektor

Nyt mareridt for Instagram

Gennem tiderne har Snapchat præsenteret adskillige gode ideer, som konkurrenterne lystigt har kopieret. Først og fremmest Stories funktionen, der i dag findes planket direkte hos Instagram, Facebook og Whatsapp.

Til gengæld har rivalerne ikke rigtigt gide kopiere Snapchats første forsøg i hardware. De skægge Spectacles solbriller med indbygget videokamera og trådløs forbindelse til en smartphone og herfra videre til internet.

På trods af Snapchats forsikringer om det modsatte er brillerne aldrig blevet den helt store salgssucces, og det bliver spændende at se, om den nye anden generation, der kan tage både fotos og video, slår an her til sommer. Det er på strande og ved fester, at Spectacles kan være sjove, når de bruges til at sende 10 sekunders klip direkte ud på det sociale medie Snapchat.

Snapchat satser på, at Spectacles II bliver et hit på sommerens strande. Solbrillerne indeholder et foto- og video-kamera, der kan sende billeder direkte videre til Snapchats sociale medie på internet.

I Danmark har Snapchat pænt stor succes. Ikke mindst hos teenagerne. De sikrer ”snappen” en klar andenplads med 23 pct. af de danske brugere af sociale medier. Facebook er næsten tre gange så stor med 65 pct.

Internationalt er Snapchat dog under pres. Det børsnoterede selskab kører med underskud, og brugerskaren flytter sig ikke ret meget. Den er på 179 millioner om dagen, mens ærkerivalen Instagram lige har passeret den første milliard – dog regnet pr. måned.

Snaps nye trylle-formular skal åbenbart være at tilbyde spil via sit sociale medie, og mindst én af de store game-producenter skulle være med på vognen. Flere skal følge i de kommende uger og måneder, således at Snapchat kan lave en massiv spil-lancering til efteråret.

En af Kinas online giganter, Tencent, er aktionær i Snap. Det kan sagtens være Tencents store spildivisioner, som skal levere indhold til Snapchats nye game-satsning.

Som bekendt tilbyder Facebook også spil via sit sociale medie, men målgruppen for Snapchats satsning er nok en anden. Nemlig det Facebook-ejede Instagram, som Snap meget gerne vil hævne sig på. Ved at kopiere Snapchat Stories har Instagram hentet millioner af potentielle Snap abonnenter.

For nogle uger siden præsenterede Snap en ny feature – Snappables. Den kan f.eks. bruges til bittesmå spil, der afvikles inden i Snapchat app’en til mobiltelefoner. Lige nu er Snaps udviklere ved at udvide Snappables, så den kan håndtere meget større spil.

En af Snaps store aktionærer er Kinas store gigantiske Tencent, der bl.a. står for WeChat med næsten en milliard brugere, for Twitter konkurrentne QQ og Kinas næststørste webportal, største online musik tjeneste osv.

Tencent har en stor spil-division, der hidtil primært bruges i Kina. Via Snapchat kunne Tencent dog få adgang til et globalt publikum. Også de mange danske teenagere og folk i tyverne, der bruger Snapchat oftere end Facebook….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Mars II er en handy projektor