Nyt Facebook værktøj afslører
For en måned siden meddelte Facebook, at man var på vej med et værktøj, som gjorde muligt at tjekke, om man uden at vide det havde ”liked” et russisk propaganda indlæg på verdens største sociale medie.
Værktøjet er nu online og kan hentes af de fleste på Facebook via dette link. Når jeg skriver ”fleste”, er det, fordi værktøjet endnu ikke fungerer i Danmark.
Klikker på man på det, vil man blive ført til Facebooks Help Center, hvor skærmen et øjeblik senere vil vise, om man har besøgt en af de famøse russiske sider, og om man har markeret, at man kunne lide indholdet.
Den nye software er en videreførelse af den omfattende gennemgang, som Facebook har foretaget af sine politiske indlæg fra de seneste par år.
Fokus har i særlig grad ligget på det seneste amerikanske valg, hvor Rusland angiveligt har brugt sociale medier og tv-reklamer til at påvirke valgets resultat.
Russernes fremgangsmåde var at skabe kontroverser, fremme uenighed, viderebringe falske nyheder og manipulere de amerikanske myndigheder og verdens-offentligheden generelt.
Det nye værktøj fungerer med både Facebook og Instagram, og man skal være logget ind i en af de to sociale medier, før det fungerer.
Hvis du ikke har ”liked” en russisk propaganda reklame eller indlæg – hva de færreste danskere nok har – vil Facebook vise en tom skærm. Har man til gengæld været på visit, vil indlæggene blive vist som en liste med angivelse af tidspunkt og profilens nvn.
Tilbage i september afslørede Facebook, at man havde opdaget over 3.000 mistænkelige reklamer, hvis indhold fokuserede på politiske og sociale forhold i USA. De havde været ”live” på Facebook i perioden mellem 2015 og udgangen af 2017.
De fleste af de pågældende reklamer var indrykket via et russisk selskab ved navn ”Internet Research Agency”, men også andre afsendere har været anvendt.
Hvordan Facebook kan finde ud af, om vi har besøgt en russisk betalt propaganda side eller ej, er i virkeligheden lige så kontroversiel som de falske annoncer. Det viser nemlig, at Facebook kortlægger og lagrer alt, hvad de over 2,3 milliarder brugere i verden foretager sig og har gjort i det sociale medie gennem årene….
Ingen kommentarer endnu