Har selfie-feberen taget overhånd?

Nu får barnevognen elmotor

Alle, der har prøvet at chauffere rundt med et barn på 10-15 kilo i en klapvogn, kender det. Specielt, hvis køreturen omfatter brosten, græs, bakker op og bakker ned. Det er tungt arbejde.

Når nu alt andet omkring en bliver enten elektronisk styret eller får en elmotor ombord, ligger det vel lige for, at det næste må være barnevognen.

Kort sagt – her er babyernes og de små børns svar på de voksnes elcykler og elbiler.

Nyheden hedder ePriam og kommer fra Cybex. Firmaets klapvogne og autostole til børn ligger i den højere klasse, men med materialevalg, finish og design i klasse med BMW, Audi eller Mercedes.

Batteriet på 2.600 mAh er meget elegant placeret i tværstangen mellem klapvognens to bagerste hjul.

Den nye ePriam blev vist første gang i Danmark i går. Den kommer i butikkerne efter sommerferien og skal koste fra 14.000 kroner og opefter. Dyrt? Well – det koster en god elcykel jo også.

ePriam ligner Cybex’ øvrige klapvogne. Man skal kigge tæt på for at se dens elektriske fremskridt, der lægger beskedne 2,4 kilo til klapvognens vægt – til elmotor og batteri.

Man mærker til gengæld fremskridtet straks, når man kører med vognen. Og kvinder, der har en ePriam, ser også meget mindre anstrengte ud, når man ser dem trille rundt i parker med skrænter eller ujævnt terræn.

Betjeningen foregår langt hen ad vejen automatisk via sensorer på klapvognens styr. med. De føler, når man trækker, skubber eller bremser ekstra med hænderne. Den elektroniske styring vil så efter et par sekunder justere omfanget af elmotorens assistance derefter.

Hele betjeningen sidder i styret. Den indeholder sensorer, der føler, om klapvogns-føreren skubber eller bremser ekstra meget – og justerer elmotorens assistance derefter. Lige ud på fartov ejjer asfalt stopper motoren.

Elmotoren i ePriam er ikke udviklet til høj fart som på elcykler, men til at levere trækkraft. Rækkevidden er heller ikke så stor, men hvem spadserer altså også rundt med sin baby over 50 eller 60 kilometer.

Cybex har sat en grænse på tempoet ved seks kilometer i timen. Batteriet, der er elegant integreret i klapvognens stel, kan nemt tages ud og sættes i stikkontakten. Alt efter terræn og belastning er rækkevidden mellem 8 og 45 kilometer. En opladning fra 0 til 100 pct. tager seks timer.

Betjeningen foregår langt hen ad vejen automatisk og via håndgrebet, man trækker og styrer klapvognen med. Det indeholder nemlig sensorer, der føler, når man trækker, skubber eller bremser ekstra med hænderne. Den elektroniske styring vil så efter et par sekunder justere omfanget af elmotorens assistance derefter.

Brosten eller græs vil typisk være steder, hvor elmotoren hjælper til.

Og kræfter er der faktisk i klapvognen. Ikke kun i det lille barns stemmeleje, når han eller hun er utilfreds. Elmotoren kan således trække op ad små stigninger på 25 pct. Til sammenligning udsættes Tour de France ryttere på Alpe d’Huez bjerg-etappen for 12 pct.

Cybex fremstiller klapvogne, børnesæder til bilen, bæretasker og sikkerheds-seler til børn. Firmaet blev grundlagt i 2005 og ejes i dag af den kinesiske Goodbaby International koncern. Design, sikkerhed og høj kvalitet er nøgleord hos Cybex, der bl.a. fremstiller klapstole til Ferrari.

Forleden fortalte vi her på Leifshows.dk om den nye Sensorsafe fra Cybex, der anbringes som en clips på autostolens bælte. Den holder øje med barnets kropstemperatur og, om barnet har fået åbnet sikkerhedsbæltet – og sender trådløst alarm til mobiltelefonen hos forældrene på forsædet. Sensorsafe sørger også for, at forældre aldrig kan glemme deres barn i bilen….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Har selfie-feberen taget overhånd?