Billig Samsung med super kamera

Nu er ”grønne” batterier på vej

Eftersøgningen efter nye og bedre materialer til at bygge batterier af kører på fulde omdrejningerne – og det er ikke kun til mobiltelefoner, smartwatches eller trådløse øretelefoner.

Efter at have ignoreret elmotorer i årtier er batterier pludselig blevet emne nummer ét i bil-industrien. Lige nu tør ingen længere satse på diesel- eller benzin-motorer. Fremtiden hedder el og til nøds hybride motorer.

Både bil- og telefon-industrien har dog samme problem. Den nuværende Li-ion teknologi, som dominerer batteri industrien, er hverken særlig effektiv eller specielt sikker. Li-ion batteri går let i brand, hvis de presses for hårdt.

Af samme grund har flyselskaberne forbudt at have løse batterier og power banks liggende i bagagen i lastrummet. De skal tages med i kabinen, hvor man lettere kan slukke eksplosioner. Desuden er der sat grænser for, hvor kraftige Li-ion batterier må være på flyrejser.

De populære Li-ion batteri, vi bruger i dag, indeholder dels sjældne råtoffer. Dels går de let i brand, når de presses for hårdt. (Foto: Pixabay)

Eftersøgningen kommer ofte forbi en del eksotiske og fantasi-fulde løsninger. Nogle nye batteri teknologier er f.eks. inspireret af menneskets rygrad, mens andre bygger på såkaldte nano-kæde strukturer.

Det seneste nye virker imidlertid rigtig interessant. Det er batterier, der indeholder kuldioxid. Den kemiske substans, som får skyld for klodens største forurening og klima-opvarmningen. Kuldioxid kender de fleste nok bedre under forkortelsen CO₂.

Et forskerteam på University of Illinois i Chicago hævder nu, at de har fremstillet ”grønne” batterier med CO₂, som har syv gange højere tæthed og effektivitet end de nuværende Li-ion elementer. Samtidig kan de genoplades mindst 500 gange.

For et år siden kom lithium-carbon dioxid batterier for første gang i overskrifterne. Da var Bostons berømte Massachusetts Institute of Technology (MIT) lykkedes med at opfinde en ny elektro-kemisk proces, der kunne forvandle flyvsk CO₂ til et solidt kulfiber materiale, man f.eks. kunne bygge batterier af.

Columbia University i USA har for nylig vist en ny type fleksible batterier, hvis struktur minder om menneskets rygrad. (Foto: Columbia University)

MIT-folkene kunne dog ikke gøre batterierne særligt effektive, og de kunne kun oplades 10 gange, inden de brød sammen. Dét har konkollegerne i Chicago åbenbart gjort meget bedre nu.

De skal bl.a. have løst problemer med, at li-co batterier har en tendens til at danne store mængder kulstof på deres katalysatorer. Laget nedsætter batteriernes kræfter og får dem til at stoppe alt for hurtigt til, at de kan bruges i praksis.

Illinois-forskerne skal have udviklet nye blandinger af materialer, der forhindrer ophobningen af kulstof – og samtidig gør det muligt at genbruge materialerne igen og igen.

Det vil sige, at energien kan gen-oplades mange gange. Hemmeligheden skal ligge i en ny hybrid type elektrolyt, som er fremstillet af molybdæn disulfid, ioniske væsker og dimethyl sulfoxid.

Selvom klima-aktivister ofte beskylder biler og fly for den store CO₂ belastning af vores klima, har køernes fisen faktisk en endnu større belastning. (Foto: Vegasita / Pixabay)

Det lyder kompliceret, medmindre man er kemiker. Det vigtigste for alle os andre er, om den nye grønne type batteri snart vil være klar til stor-produktion – og dermed på vej til alle de gadges og biler, som kører på el.

Desværre ser det ud til, at vi kommer til at vente nogle år, inden det er så vidt. Til den tid kan det jo være, at de nye batterier kan være med til at fjerne noget af den løse CO₂, som i øjeblikket tilsmudser vores blå planet.

De lovende forsknings-resultater fra University of Illinois er for nylig blevet offentliggjort i det ansete videnskabelige tidskrift Advanced Materials….

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Billig Samsung med super kamera