Thorens satser på analog Hi-Fi lyd

Nike er teenagernes favorit

Det store amerikanske tøj- og skomærke Nike har fået en del knubs i medierne på det seneste, men det har åbenbart ikke belastet det tætte kærligheds-forhold, som Nike har med USA’s teenagere.

Nike er fortsat amerikanske teenies’ nummer ét i sneakers og i sports-kluns. Med et klart forspring til andre modemærker inklusive globale konkurrenter som Adidas eller Converse.

Det viser resultaterne af den omfattende teenager analyse, som finansfirmaet Piper Jaffray laver to gange om året. Her bliver unge mellem 13 og 19 år interviewet om deres vaner, præferencer og opfattelse af, hvad der er trendy eller yt i verden lige nu.

Nike kom i alvorlig modvind for nylig, da tøjmærket sponserede USA’s kontroversielle NFL football spiller Colin Kaepernick. Han blev sidste efterår udvalgt som en af profilerne til en kampagne, der markerede 30års jubilæet for Nikes berømte slogan “Just Do It.”

Colin Kaepernick, der var den første NFL-spiller, der knælede under en nationalsang i protest mod racisme og social ulighed, postede mandag et billede af sig selv på Instagram og Twitter med et Nike-logo.

Det rører åbenbart ikke amerikanske teenagere. Mindst 41 pct af dem går med Nike sportssko på fødderne. Det er en utrolig markedsandel i et land, hvor begrebet sneakers er opfundet. USA var vel også landet, hvor trænings-dragter blev accepteret som dagligdags outfit – selv til pænt brug.

Piper Jaffrays analyse afslører også, at en amerikansk teenager bruger i gennemsnit 2.600 USD  – ca.   kroner – på tøj og fastfood. Det giver en total omsætning på 75 milliarder dollars i købekraft….

(Infografik: Statista.com)

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Thorens satser på analog Hi-Fi lyd