Fidget Spinner til fødderne

Kina er Googles sorte hul

Kig bare på jer selv. I søger ikke længere på internet. Vi googler.

Den amerikanske søgemaskine er blevet en så integreret del af vores hverdag og vores talemåder, at ingen efterhånden kan huske, om der findes konkurrenter til Google. I hvert fald bruger ikke særligt mange danskere alternativer som f.eks. Microsoft Bing eller Yahoo!

Denne utrolige udbredelse har selvfølgelig fået EU med konkurrence kommissær Margrethe Vestager i spidsen til at strammer reglerne for Google. Den amerikanske søgemaskine gigant må ikke udnytte sin dominans til at mase rivalerne itu og skabe sig finansielle fordele, som ingen andre har adgang til.

EU’s indgriben har indtil videre kostet Google et par bøder i mange-milliard klassen, men det holder bestemt ikke Google tilbage. Tværtimod vil den amerikanske søgemaskine nu forsøge at komme ind på det gigantiske kinesiske marked – igen.

Kina er Googles eneste store sorte plet på kloden – og ikke kun Googles. Facebook, YouTube, Snapchat, Instagram eller Twitter er også forbudt i Kina.

Google har været hos kineserne. Indtil for otte år siden, da censur, gentagne cyber-angreb og myndigheders overvågning af søgemaskinens brugere tvang Google ud af Kina.

Nu har har Google tilsyneladende om-bestemt sig. Ifølge New York Times vil Google returnere til Kina med en ny censureret udgave af søgemaskine, der blokere websider og funktioner, som den kinesiske regering ikke vil acceptere. En tynd og begrænset Google altså.

At Google – og for den sags skyld også Facebook – gerne vil tilbage til Kina, turde være åbenlyst for alle. Sammen med Indien er Kina det største vækst-marked i verden. Langt de fleste mobiltelefoner bliver i dag produceret og solgt i Kina, og den stigende rigdom i landets middelklasse øger interessen for at opleve, hvad der sker uden for Kinas grænser. Og informationer og søgning kan Google jo levere til overflod.

Men nemt bliver det ikke for Google at erobre Kina. Kineserne har nemlig været dygtige til at opbygge et slags parallelt internet univers med egne store online udbydere. Når det gælder søgemaskiner, har Kina først og fremmest Baidu, der med 73,8 pcts. Markedsandel er lige så stærk hos kineserne, som Google er hos amerikanerne (86,4 pct) eller hos europæerne (91,4 pct)….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Fidget Spinner til fødderne