Lytter du til Podcasts?

Internet overhaler fjernsynet

Verdens mennesker bruger medier mere end nogensinde før. Næsten otte timer om dagen i gennemsnit sidder vi foran tv, internet, læser aviser, hører radio, går i biffen, blader i magasiner og ugeblade.

Fjernsynet har haft en klar førsteplads i efterhånden mange årtier, når det gælder daglige medier. En position, der nu første gang i verdenshistorien ser ud til at være truet.

Senest næste år vil internet nemlig have overhalet tv i menneskers tidsforbrug, viser en ny analyse fra det store reklamebureau Zenith. Bureauet følger medie-udviklingen tæt i mange lande verden over.

Ifølge Zenith er internet forbruget via både mobile og desktop platforme (telefoner og pc’er) vokset stærkt i de senere år. Afstanden mellem tv og internet var 27 minutter sidste år. Den vil smelte ind til 13 minutter i år – og forsvinde helt i 2019. Udviklingen kan dog sagtens gå stærkere.

Samme trend kan man også tydeligt se, når man følger det gamle kloge ord fra reklame-verdenen om, at ”penge følger øjnene. Omsætningen i online annoncering passerede nemlig allerede tv-reklamer i 2017.

Zenith fortæller samtidig, at reklamer på mobile enheder – først og fremmest smartphones – vil udgøre over 30 pct. af den totale annonce-omsætning i 2020. Sidste år var den på 19,2 pct – og om to år nå 30,5 pct.

Ifølge Zenith husker forbrugerne dog fortsat reklamer bedre i traditionelle masse medier end annoncer på mobiltelefoner. 53 pct. husker f.eks. reklamer, de har set på tv – kun 41 pct. på deres smartphone….

(Infografik: Statista.com)

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Lytter du til Podcasts?