Samsung satser på gamere

Instagram løber langsommere

Facebook gruppen har længe kunnet leve på det goe gamle princip om, at hvad man taber på gyngerne, kan man vinde på karrussellerne. Med andre ord:

Ved at tilbyde flere forskellige sociale medier, der til en vis grad konkurrerer med hinanden, kan Facebook hele tiden opretholde interessen hos publikum. På bundlinien har Facebook hså fortsat fremgang, selvom kunderne nu kommer fra andre kanaler end der klassiske ”fjæset.”

Et og andet kunne tyde på, at den forretnings-strategi er ved at smuldre lidt for Facebook. Nye tal viser nemlig, at væksten i brugertal på søster-mediet Instagram for første gang er faldet til under 10 procent om året.

De nye statistikker fra analyse-firmaet eMarketer dækker kun det amerikanske marked. Trenden kan derfor være anderledes i andre lande, hvor Instagram ikke er så udbredt som i USA. Her i 2020 ventes næsten 39 procent af alle amerikanere over 13 år at bruge Instagram.

(Foto: Geo uc / Unsplash)

Ifølge eMarketer kunne Facebook notere en fremgang på 10,8 procent i brugertal i 2018. Sidste år faldt væksten til 6,9 procent, og i de kommende år dropper den yderligere til mellem 4,5 procent i år og 1,3 procent i 2023.

Analytikerne vurderer, at Instagram ikke skal søge den faldende interesse hos de yngre årgange. Teenagere hopper stadig i stort tal over på det sjovere og mere farverige Instagram fra det gamle og mere satte Facebook.

Udfordringerne ligger snarere hos det lidt mere voksne og ældre publikum. Det har Instagram slet ikke formået at lokke til i det tempo, som Mark Zuckerberg og co. havde regnet med. Lige nu går det bedst for Instagram hos de 25- til 34-årige.

Analytikerne ser dog ikke nogen grund til blinkende røde eller gule lamper hos Instagram. Heller ikke fordi konkurrenten Snapchat oplever et comeback – og ikke mindst TikTok er kommet på banen.

Sidstnævnte kinesiske app har på rekordtid udviklet sig til at være et fuldvoksent socialt medie med milliarder af brugere verden over.

(Infografik: eMarketer)

”Instagram gør det godt. Det er det næst-største sociale medie i USA efter Facebook. Den position kan ingen rivaler true i de kommende år. Instagram vil også være nummer to i verden i et godt stykke tid endnu. Sågar med en komfortabel afstand ned til tredjepladsen,” skriver eMarketer i en kommentar til de nye tal.

Den vurdering bygger også på, at Instagram er blevet en meget stærk platform for reklamer og markedsføring. Det næste trin er tæt på – nemlig at brugerne kan bestille varer direkte fra Instagram indlæggene.

eMarketer forventer, at Instagram har hentet reklame-indtægter på knap 65 milliarder kroner  (9,45 mio. USD) på verdensplan i 2019. Den vil så vokse eksplosions-agtigt med 46,6 procent i år – til 13,86 milliarder dollars….

(Indledningsfoto til artiklen: Pet Linforth / Pixabay )

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Samsung satser på gamere