OnePlus kan også i sort

Inderne køber kinesisk – ikke Apple

Der var engang, hvor USA kunne prale af at være verdens største  og vigtigste marked for smartphones. Den havde jo hjemmebane her, eftersom Motorola opfandt mobilen i 1973.

Det er længe siden. For nogle år siden måtte USA lide den tort, at Kina overhalede i smartphones. Ikke kun producerer Kina flere telefoner end noget andet land i verden – inklusive Apples iPhones. Kineserne køber også flere smartphones end amerikanerne.

Der er langt til Donald Trumps ”America First”, når det så nu bliver afsløret, at USA er trillet helt ned på en global tredjeplads i smartphones. Ifølge det amerikanske analyse-firma Counterpoint Research blev der i 2019 solgt 158 millioner smartphones i Indien.

Markederne i Indien og Danmark er meget forskellige. F.eks. har kun halvdelen af inderne adgang til 4G netværk mod nærmest alle danskerne. Desuden tjener en gennemsnits-inder meget mindre i løn.

Inderne har for alvor fået smag for at købe smartphones. Sidste år blev der købt flere nye mobiler i Indien end i YSA. (Foto: Paul Hanaoka / Unsplash)

Når en inder køber en ny smartphone i dag, er det først vedkommendes mobil nummer to eller tre nogensinde. Først for få år siden har mobilnettene spredt sig uden for landets store byer. En typisk dansker har vel haft mellem fem og ti telefoner i sit voksne liv.

Mellemklasse mobiler er det helt store hit i Indien. Kun meget få køber topmodellerne, sådan som danskerne har en forkærlighed for. Apples iPhones, der er bestsellere i Danmark, er først begyndt at sælge i større antal i Indien sidste efterår. Og kun fordi Apple dumpede prisen på iPhone Xr,

Kina har været meget dygtigere til at se mulighederne i det kæmpestore indiske marked. Ved at tilbyde mellemklasse telefoner med mange kameraer på og specifikationer, der ikke ligger langt under topmodellernes, har kineserne sat sig solidt på Indien.

Ifølge Counterpoint sad kinesiske smartphones på 72 procent af markedet i Indien sidste år. Det er en fremgang på 12 procent på bare 12 måneder.

Xiaomi er det største mobilmærke på det indiske marked. (Foto: Xiaomi)

Kun koreanske Samsung kunne blande sig i toppen – med en andenplads og 21 procent markeds-andel. Et minus på fem procent i forhold til 2018.

Vokseværket ligger til gengæld hos kineserne. Sjovt nok ikke hos Huawei, der er Kinas største mobilproducent og langt de mest kendte Kina-mærke i Danmark.

Mest populær hos inderne er derimod Xiaomi, som vi kun ser sporadisk på det danske marked. Xiaomi sidder på 28 procent andel i Indien. Vivo har 16, Realme 10 og OPPO har 9 procent. Alle andre må deles om de resterende 10 procent, hvor f.eks. Apple, Nokia, LG, Huawei, OnePlus og Sony ligger….

(Indledningsfoto til artiklen:  Techjuice)

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

OnePlus kan også i sort