YouSee åbner sig i hele EU

Hvilke sociale medier er stærke hos hvem?

I Danmark er der ikke de store tvivl om, hvem der dominerer blandt de sociale medier. Herhjemme er Facebook mere dominerende, end iPhones er blandt smartphones. Alle andre er langt mindre – inklusive Twitter, Instagram, WhatsApp og Snapchat, der er mere udbredte i andre lande end i vores lille kongerige.

Derfor kan det alligevel være lidt interessant at studere, hvordan trenden går blandt sociale medier uden for Danmarks grænser. Ikke mindst i USA, hvor det hele ligesom startede. Med Facebook, Twitter, YouTube, Pinterest og alle de andre.

Det amerikanske Pew Research Center har nemlig offentliggjort sin seneste rapport over anvendelsen af sociale medier i Donald Trumps eget land.

Måske lidt overraskende kommer YouTube ind som det mest populære sociale medie, selvom video-platformen vel ikke kan kaldes ”social” på helt samme måde.

YouTube har flest brugere blandt voksne amerikanere. Facebook er dog dobbelt så stor som det næststørste “ægte” sociale medie. Det er Instagram, som Facebook også ejer. (Kilde: Pew Research Center)

Anyway – 74 pct. af alle voksne amerikanere bruger YouTube. Hos de unge mellem 18 og 24 år er tallet helt oppe på 94 pct.

Facebook er nummer to med 68 pct. af amerikanerne – og vel en klar nummer ét, når vi taler de ”ægte” sociale medier. 75 pct. af Facebooks medlemmer kigger forbi hver eneste dag.

Twitter er gået lidt frem sidste år, men Facebook har fortsat næsten tre gange så mange abonnenter i USA. 24 pct. af de voksne amerikanere bruger Twitter, men modsat Facebook er der fuld ligeberettigelse mellem kønnene. Hos Facebook er der en overvægt af kvinder.

Ligesom i Danmark er der en vis elitær status ved at bruge Twitter fremfor det mere folkelige Facebook. 32 pct. af Twitters medlemmer har en højere uddannelse – kun 18 pct. folkeskole eksamen. Den stærkeste aldersgruppe for Twitter er de mellem 18- og 29-årige.

Over halvdelen af Facebooks amerikanske brugere besøger det sociale medie flere gange om dagen. Hos Twitter er det kun halvt så mange. (Kilde: Pew Research Center)

Højere uddannelser og indtægter præger også LinkedIn i USA. Halvdelen af alle med studenter-eksamen besøger Linkedin, mens det kun er ni pct. af dem med lavere uddannelser.

Pinterest appellerer stærkest til kvinder. 41 pct af USA’s kvinder oplyser, at de bruger Pinterest. Det samme siger kun 16 pct. af mændene.

Snapchat har fortsat sin største fanskare blandt de unge. 78 pct. af amerikanerne mellem 18 og 24 år bruger den meget billed-fokuserede social media app. Går vi en generation op, falder procenten til 54 for de 25- til 29-årige. Tallene for Instagram ligner Snapchats meget.

Hvis man tager alle aldersgrupper med, viser det sig, at næsten 9 af 10 USA-borgere er medlem af et eller flere sociale medier….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

YouSee åbner sig i hele EU