Delux er til de hurtige taster

Hvilke brands er jeres favoritter?

Har I nogensinde tænkt over, hvilke ting – eller rettere hvilke mærkevarer – I ganske enkelt ikke kan undvære i jeres liv og hverdag?

Hvis ikke, er det på tiden. For måske gemmer der sig et par uventede overraskelser, når I skriver en liste ned over de 10 eller 12 varemærker og produkter, som er et ”must” i jeres dagligdag.

Det bliver spændende at se, hvor mange ”brands” der vil være de samme som hos amerikanerne. De har nemlig fået lavet sådan en Top-12 af marketing bureauet MBLM.

Firmaet offentliggør hvert år et såkaldt ”Brand Intimacy Study”, der fortæller i detaljer, om den typiske amerikaners kærlighed og had til 400 kendte mærkevarer. Det er interessant og tankevækkende læsning.

38 pct. af amerikanerne siger, at de slet ikke kan undvære Google.

I den netop offentliggjorte 2019-udgave har otte af de 12 mest uundværlige mærker noget med tech og internet at gøre. Apple og Google ligger side om side i toppen.

Næsten fire af ti amerikanere (38 pct) siger, at de ganske enkelt ikke kan leve uden Apple og Google. To brands, der ellers konkurrerer med hinanden på mange fronter – i styresystemer, smartphones, musik-tjenester og digitale tjenester.

På den anden side kan iPhone, iPad og Mac-brugere nok svært leve uden Googles søgemaskine, mens Google næppe har lyst til at undvære de mange penge, som Apple-brugere genererer via søgemaskine reklamer.

Tredjepladsen på MBLM’s hitliste er også internet-baseret. I høj grad. For det er Amazon – USA’s og verdens største online butik. Først på fjerdepladsen kommer en fødevare. Hver tredje amerikaner (31 pct) kan ikke leve uden Coca-Cola i køleskabet.

(Infografik: Statista.com)

Listen afslører også, at amerikanerne foretrækker amerikanske virksomheder. En detalje, der må give begejstrings-hyl hos præsident Trump i Det Hvide Hus. Hans landsmænd lever op til parolen om ”America First”.

Derfor er det måske en smule overraskende at se henholdsvis et japansk og et svensk brand snige sig ind blandt, amerikanernes helt uundværlige varemærker. Det ene er Toyota – det andet Spotify.

Begge har direkte og stærke konkurrenter fra USA, men Trumps undersåtter vil åbenbart hellere køre i japanske end i amerikanske biler. Og musikken – den henter amerikanerne ikke så gerne ned fra landets egne streaming tjenester som Apple Music, Amazon Music, Tidal, Pandora, Deezer eller Google Music.

Man kan selvfølgelig altid diskutere, hvor bogstaveligt man skal tage det, når folk hævder, at bestemte produkter eller varemærker ikke er til at leve foruden. Men i hvert fald i ét tilfælde på toplisten er den god nok.

Det er Walmart – USA’s og verdens største kæde af supermarkeder. I mange små amerikanske byer er Walmart den eneste kilde til frisk frugt, grøntsager og dybfrost….

Sammen med den franske kosmetik kæde Sephora er Spotify det eneste varemærke fra Europa, der har erobret en plads i amerikanernes hjerter.

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Delux er til de hurtige taster