God underholdnings-central til familien

Hver 3. dansker har en smadret mobil

Mange danskere lever med en smartphone, der har ridset eller knust skærm, kameraer der ikke virker eller knapper, som ikke fungerer pålideligt.

Så vilde, vi var med mobilens udseende, da vi købte den – så dovne er vi til at få den repareret. Vi kan simpelhen ikke undvære den i flere dage, når den er til reparation – og selv småskader er dyre at få fikset.

Først, når telefonen er holdt helt op med at virke, reagerer den typiske dansker. Så kan det ikke gå stærkt nok med at købe en ny mobil. Et liv uden smartphone er utænkeligt for de fleste.

Det viser en ny undersøgelse, som Telenor har fået lavet hos analyse-bureauet Norstat. 2.000 danskere har medvirket i rundspørgen.

Mange synes, at småskader på mobilens skærm er for dyre at få repareret. (Foto: Telenor)

Analysen afslører, at hver tredje har fået en skade på mobilen inden for de seneste to år. 70 procent vælger at leve med den, indtil telefonen er helt ubrugelig.

Det er især skærmen, der går i stykker. Den er dyr at få repareret eller udskiftet med en original reservedel. Især, hvis displayet bliver smadret flere gange, fordi man er klodset eller bare uheldig. Dertil kommer, at mange ikke har en forsikring, der dækker den slags ting.

Ifølge Telenor koster en ny original-skærm til f.eks. en Apple iPhone 11 eller Samsung Galaxy S10 let mellem 2.500 og 3.000 kroner. Det er mellem halvdelen og en tredjedel af, hvad man betaler for en helt ny telefon.

Mobilen er med os overalt – på arbejde, på løbeturen, på ferie, i skole, og når vi går i seng om aftenene. Hver dansker bruger i gennemsnit sin smartphone syv timer om dagen. Derfor kan man godt forstå, at mange mobiler går itu. Over halvdelen af skaderne går ud over skærmen, fordi telefonen tabes på jorden eller gulvet.

Vi har mobiltelefonen med overalt. Ikke underligt, at hver tredje af dem går i stykker. (Foto: Fredrik Solli Wandem / Pixabay) …………..

Lidt overraskende viser Telenors og Norstats undersøgelse, at hver anden dansker ikke er dækket af en forsikring, når mobilen bliver beskadiget. Enten synes brugerne, at forsikringen er for dyr og unødvendig – eller de tror fejlagtigt, at deres almindelige husstands-forsikring dækker.

Kun 16 procent af danskerne har en specifik mobil- eller elektronik-forsikring. Det til trods for, at vi har flere og flere elektroniske gadges i huset, og mobiltelefoner bliver dyrere og dyrere. I dag er 8.000 eller 10.000 kroner ikke usædvanlig, hvis man vil have en af markedets topmobiler.

Her er nogle flere resultater fra den nye undersøgelse:

  • 30 procent af de adspurgte har fået en skade på mobilen inden for de to seneste år. I 56 procent af tilfældene, fordi mobilen blev tabt på jorden.
  • 33 procent af mænd har oplevet at få mobilen skadet i de seneste 24 måneder. Tallet for kvinder er 28 procent.
  • Flertallet af skaderne findes blandt de unge i alderen 18 til 29 år. Her har hver anden fået en skade på mobilen inden for de seneste to år. Til sammenligning er det kun hver syvende blandt ældre på over 60 år.
  • 47 procent har ikke en forsikring, der dækker skader på mobilen.
  • 43 procent begrunder fravalget af forsikring med, at de er ”gode til at passe på deres mobil”. 37 procent svarer, at ”mobilen er for dyr at forsikre”.

(Indledningsfoto til artiklen: Gustavo Wandalen / Pixabay)

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

God underholdnings-central til familien