Her kan du se Oscars på Facebook

Hvem vinder Oscars i nat?

Hvordan forudser man, hvem der ville vinde årets Oscars i den kommende nat?

Man kan selvfølgelig holde øje med film-anmeldernes personlige vurderinger. Man kan også kigge på, hvilke film der har tjent flest penge i det seneste år – eller fået mest omtale. Bookmaker firmaerne er selvfølgelig også en mulighed.

Men hvad med de sociale medier? Deres medlemmer plejer at have en mening om alting. Og er der tilstrækkeligt mange med samme opfattelse, kan der skabes en viral storm, som kan flytte store ting. Politikeres fremtid, popgruppers succes, bilmærkers fald eller modefænomeners succes.

Hvis det står til de sociale medier, vil “Dunkirk” vinde en Oscar som bedste film.

Selvfølgelig kan man også bruge sociale medier som termometer for, hvem der vinder de forskellige Oscars. Det er præcist, hvad analysefirmaet Hootsuite har gjort. Her har man skannet millioner af indlæg i populære sociale medier som Facebook, Twitter, Instagram osv for at se, hvem online folket mener skal have de eftertragtede statuetter i nat.

I sin analyse tog HootSuite de nominerede i hver af hovedkategorierne og sammenholdt med, hvem der fik de fleste positive omtaler i de sociale medier. Hvis de sociale medier kunne bestemme, ville Oscar uddelingens resultater se således ud.

Årets bedste film, når man måler på antal positive omtaler i de sociale medier, er ikke den samme, som er nævnt flest gange. Listen med de mest positive ser således ud:

  1. ”Dunkirk” – 51,4 pct.
  2. ”Call Me By Your Name” – 46,6 pct.
  3. “Lady Bird” – 40 pct.
  4. “Phantom Thread” – 36,9 pct.
  5. “Darkest Hour” – 35,8 pct.
  6. “Get Out” – 34,2 pct.
  7. “The Shape of Water” – 31,2 pct.
  8. “Three Billboards out of Ebbing, Missouri” – 31,0 pct.
  9. “The Post” – 15,2 pct.

Hvor store antal omtaler i sociale medier, vi taler om, ser man bedst på Hootsuites liste over de mest nævnte og diskuterede – ikke kun bedst nævnte film. Så ser rækkefølgen her anderledes ud:

  1. ”Three Billboards Outsite Ebbing, Missouri” – 211 millioner omtaler
  2. “Call Me By Your Name” – 109 millioner
  3. “The Shape of Water” – 97 million
  4. “Lady Bird” – 95 millioner omtale

Det bliver spændende at se, om Oscar komiteens medlemmer stemmer tættere på de mest positivt omtalte film, de oftest diskuterede film – eller vælger en helt tredje.

Gary Oldman er favorit til at vinde en Oscar for sin rolle som Winston Churchill.

Og så til de andre hovedkategorier – først den mandlige hovedrolle:

  1. Gary Oldman for ”Darkest Hour” – 53 pct.
  2. Daniel Kaluuva – 41 pct.
  3. Denzel Washington – 39,8 pct.
  4. Daniel Day-Lewis – 38,9 pct.
  5. Timothée Chalamet – 38,3 pct.

Hos kvinderne ser de sociale mediers favoritter for bedste hovedrolle sådan ud:

  1. Frances McDormand for”Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.” – 48 pct.
  2. Sally Hawkins – 42,6 pct.
  3. Saoirse Roman – 33,3 pct.
  4. Margo Robbie – 26,5 pct.
  5. Meryl Streep – 21,5 pct.

De fleste social media brugere synes, at Frances McDormand skal have en Oscar for bedste kvindelige hovedrolle.

Den sociale medie liste for bedste mandlige birolle:

  1. Christopher Plummer for “All the Money in the World” – 63,4 pct.
  2. Sam Rockwell – 53,6 pct.
  3. Richard Jenkins – 35,2 pct.
  4. Woody Harrelson – 20.71 pct.
  5. Willem Dafoe – 13,9 pct.

Birollen på spindesiden har disse favoritter hos brugerne af Facebook og co:

  1. Allison Janney for “I, Tonya” – 50 pct.
  2. Lesley Manville – 46,9 pct.
  3. Laurie Metcalf – 44,9 pct.
  4. Mary J. Blige – 36,2 pct.
  5. Octavia Spencer 24,2 pct.

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Her kan du se Oscars på Facebook