Vi elsker igen kino

Huawei overhaler iPhone

Det har længe været Huaweis ambition at blive verdens største producent af smartphones – og kineserne kæmper hårdt for, at firmaets hidtidige tredjeplads ikke bliver en permanent foreteelse.

Et første stort skridt er taget nu. Ifølge det amerikanske analyse firma Counterpoint har Huawei overhalet Apple i juni og juli. Det kunne samtidig se ud, som om Huawei også er nummer to i verden i august.

Førstepladsen sidder Samsung på og har gjort det længe. Dem overhaler Huawei næppe i den nærmeste fremtid – om nogensinde.

Sådan ser markedsandelene ud for verdens tre største smartphone mærker. Analytikerne forventer, at Huawei også kan holde sin spinkle andenplads i august. Til gengæld bliver det sværere senere i år, når Apples nye iPhone 8 og iPhone 7S telefoner kommer i handelen. (Grafik: Counterpoint).

Til gengæld skal Huawei nok passe på ryggen, for Apple lancerer mindst tre nye iPhones i næste uge. De kan nemt vippe billedet i slutningen af året, når iPhone 7S og iPhone 8 for alvor er nået ud i butikkerne verden over.

Samsung og Huawei holder deres flotte placeringer, fordi begge sælger mange forskellige smartphone modeller. Ser man på telefonerne alene, er Apple både nummer ét og to i verden – med henholdsvis iPhone 7 og iPhone 7 Plus.

Interessant er også at se, at Huawei slet ikke har en smartphone i den globale Top-10. Samsung har fire – med Galaxy S8 bedst placeret på en position sommer nummer 5.

To mere ukendte kinesiske mærker blander sig i topstriden, fordi de sælger enorme antal mobiler på hjemmebane og i andre asiatiske lande. Det er Oppo med R11 og A57 modellerne (nummer 3 og 4 i verden) samt Xiaomi med Redmi Note 4X (nummer 6).

Verdens 10 mest solgte smartphones i juli. Bemærk, at Apples iPhone 7 er den klart meste populære mobil – og iPhone 7 Plus en næsten lige så suveræn nummer to. Tre kinesiske telefoner, som vi slet ikke kender i Danmark, sidder på pladserne tre, fire og seks.

”Huawei har erobret andenpladsen uden at have et decideret stjerne produkt. I stedet er det mængden og bredden, der går Huawei så stærk – sammenlignet med Apple”, siger Counterpoint’s research direktør Peter Richardson.

”Huawei har gjort meget lidt for at opbygge genkendelse af sit navn – ”brand recognition”. Den er til gengæld Apples helt store force. Alle kender iPhones og æble-logoet. Hvis Huawei vil holde sin nuværende placering og øge sin markedsandel, må firmaet gøre mere ved sin svage side i marketing og genkendelse,” fortsætter han.

Counterpoint forklarer, at Huawei er meget afhængig af det kinesiske marked, hvor mærket er en klar nummer ét. Det går også godt i Europa, mens Huawei står svagt i USA og i Asien uden for Kina. Det gælder også på det enorme indiske marked….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vi elsker igen kino