Pro-Ject har en Beatles grammofon

Huawei den store vinder i Europa

Hvis årets første tre måneder kan være et signal om markedets udvikling, vil det gå rigtig godt for kinesiske Huawei i resten af året. Til gengæld går det tilbage for Apple og Samsung.

Den dristige prognose bygger på de seneste tal fra analysefirmaet Canalys – og den dækker kun Europa. Men det er altså også vores hjemmebane, så trenden her er mere relevant end rent globale tal.

I årets første kvartal gik Huawei nemlig frem med imponerende 38,6 pct. i salget af mobiltelefoner i Europa. 7,4 millioner Huawei telefoner gik over disken i januar, februar og marts.

Og måske endnu mere imponerende: Huawei har slet ikke nået at få tallene fra sine nye fremragende P20 modeller med i statistikken. De kom først i handelen i april  – indledningsfoto.

De fem mest populære smartphone populære smartphone mærke i Europa. (Grafik Canalys)

Overordnet set er Huawei dog stadig ”kun” det 3. største mobilmærke i Europa. Med en markedsandel på 16,3 pct. er Huawei halvt så stor som Samsung (33,1 pct. andel) og seks procent mindre end Apple (22,2 pct).

Canalys tallene indeholder også advarselstegn: Således har Samsung tabt 15 pct. markedsandel sammenlignet med første kvartal for et år siden. Apples iPhones er gået tilbage med 5 pct.

Men hvad værre er – set med mobilbranchens øjne: Salget af smartphones i Europa er gået tilbage med 6,3 pct. Det største fald i historien, siden smartphones ankom for godt 10 år siden.

Forklaringen skal især ses i Vesteuropa. I de såkaldt modne markeder som f.eks. Tyskland, England og lille Danmark. Her findes der ganske enkelt ikke længere mennesker nok, der klarer sig uden en mobiltelefon.

Kinesiske Xiaomi kan blive årets ordne kostlige emne et helt store mindre modeller mærke. Den nye Xiaomi modeller er den nye Redmi R2 telefon med seks tommer skærme.

Vi har alle sammen mindst én, og den er vi godt tilfreds med. Vi gider ikke længere købe en ny hvert år – eller to gange om året – når der kommer en ny model.

Denne trend bekræftes af Canalys, der fortæller, at mobiltelefon salget fortsat stiger kraftigt i Østeuropa. Alene russerne købte 15,9 millioner eksemplarer i januar, februar og marts. Det er 12.3 pct. flere end for et år siden.

Helt modsat i den vestlige del af Europa. I England faldt salget med hele 30 pct. Totalt set købte vesteuropæerne 30,1 millioner nye smartphones i første kvartal af i år. 13,9 pct. færre end sidste år.

Til sidst et par ekstra solstråle historier:

Salget af smartphones er faldet man markant i Vestereuropas store markeder (Foto: Canalys).

Gen-opstandne Nokia er nu Europas femte-største mobilmærke med 1,6 millioner solgte enheder. Det giver en markedsandel på 3,5 kpt. Flot efter kun et år på markedet.

Endnu mere opsigtsvækkende er Xiaomis fremgang. Det store kineser-mærke – den fjerdestørste fabrikant i verden – har man hidtil kun kunnet købe i ganske få lande i Europa. Alligevel sidder Xiaomi på 5,3 pct. markedsandel!

Om kort tid vil Xiaomis telefoner komme i telseselskabet 3’s butikker. Ikke kun i Danmark, men i adskillige lande inklusive Storbritannien. Det kan saagtens ende med at skubbe markedsandele i hele Europa.

Ifølge Canalys gik Xioami frem med 999 pct. i markedsandel i årets første tre måneder. Når hele året skal beregnes, kan det sagtens være, at fremgange skal måles i fire-cifrede tal….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Pro-Ject har en Beatles grammofon