Bedre telekonferencer med iPhone

Her elsker de kaffe på farten

Nogle mennesker – som f.eks. undertegnede – holder af at brygge en rigtig god kop kaffe om morgenen, inden man kaster sig over arbejdet. Først kværne kaffebønner af høj kvalitet og derefter brygge kaffen ved den helt rigtige temperatur, mens hele køkkenet fyldes af en liflig duft.

Mange andre gider ikke ulejlige sig så meget. De laver et hurtigt krus Nescafe, hælder en kapsel i deres Nescafe Dolce Gusto maskine, eller de tager en omgang coffee-to-go fra den nærmeste cafe, bager eller 7Eleven.

Tag-med-kaffe er blevet en kæmpe industri i de senere år – med amerikanske Starbucks som verdens absolut førende på området.

Starbucks findes overalt i verden – efterhånden også i Danmark. Men der er store forskelle på, hvor meget de enkelte lande og markeder har accepteret den hurtige kop kaffe. Starbucks eller ej.

I Italien og Spanien vil man f.eks. ikke høre tale om coffee-to-go. Her laver man sin egen kaffe – serveret i rigtige kopper af porcelæn.

I de to sydeuropæiske lande udgør coffee-to-go kun tre procent af de kopper mokka, som bliver bestilt eksternt. Altså ikke i hjemmet. Helt omvendt i Japan, hvor tag-med-kaffe har en markedsandel på 48 pct.

Om det verdensbillede vil ændre sig i de kommende år?

Sikkert, for Starbucks har allerede etableret sig fornuftigt i traditionelt te-drikkende nationer som England (17 pct. coffee-to-go andel) og i Kina (10 pct).

Næste år kommer så den helt store udfordring. Da vil Starbucks nemlig åbne sin første butik i Italien i 2018 – i Milano. I støvlelandet skal Starbucks konkurrere med over 150.000 lokale kaffebarer, der kan servere ægte espresso….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Bedre telekonferencer med iPhone