Android folket vil have apps gratis

Grundig rengøring i tweets

Det er ikke kun Facebook, der har travlt med at gøre rent på sine enemærker. Falske konti skal fjernes, fake news opdages mere effektivt – og salget af personlige oplysninger om brugerne beskæres kraftigt. I hvert fald så meget, at politikere og medier holder op med at snuse så meget i de store sociale mediers ”internal affairs”.

Det primære fokus har naturligt nok været rettet mod Facebook. Det er her, hvor skandalerne tilsyneladende står i kø. Værst af dem alle Cambridge Analytica sagen, hvor informationer fra 41 millioner Facebook medlemmer er blevet misbrugt.

Facebooks rivaler fra Twitter har klogt nok holdt sig under radaren, mens Facebooks topchef Mark Zuckerberg måtte tage hele skraldet og stå skoleret foran USA’s kongres og EU-kommissionen.

Det er måske ikke helt fair, for Twitter har ikke været spor bedre end Facebook. På visse punkter sågar værre. Twitter sælger nemlig direkte bruger-info til eksterne interessenter – f.eks. reklame- og analyse-bureauer.

Twitter og de andre store sociale medier har fået travlt med at slette falske konti og bandlyse brugere, der generer andre med grimme ord og beskyldninger.

Facebook derimod har ikke krævet direkte penge fra sine i alt 42 eksterne partnere – heriblandt Cambridge Analytica, Apple eller Huawei. Facebook har givet dem adgang til sine bruger-data mod, at Facebooks apps fik ekstra gode arbejds-betingelser på deres hardware som f.eks. mobiltelefoner.

I sidste ende er det kroner og ører for Facebook, når man sidder inde med ekstern info om hardware enhederne, deres brugeres adfærd, telefon numre, web-sider de besøger osv.

Never mind. Denne lørdags-historie skulle egentlig fortælle, at Twitter har fået enormt travlt med at rydde op. Alene i maj og juni har Twitter fjernet 70 millioner falske konti. Det er dobbelt så mange som normalt, fortæller den amerikanske avis The Washington Post.

Twitters ”hvide tornado” gik for alvor i gang i februar, hvor det sociale medie begyndte at slette både åbenlyst falske profiler, fjerne mistænkelige ”bots” og udrydde meget retweet-aktive konti. Formålet var at skabe et Twitter med bedre ry, bedre samvittighed og mindre spam.

Det er en markant ko-vending for et socialt medie, der længe har prøvet at undgå at bandlyse brugere, der opførte sig dårligt og direkte generede andre i både ord og gøren.

(Infografik: Statista.com)

70 millioner slettede konti kan lyde som rigtigt mange for et socialt medie, hvis brugertal har stagneret i mere end tre år. Lige nu har Twitter 330 mio. aktive medlemmer om måneden.

Twitter understreger dog over for The Washington Post, at oprydningen ikke har den store indflydelse. Langt de fleste af de 70 mio. konti var ikke særligt aktive eller nærmest standset af sig selv.

Avisen skriver, at det var politisk pres fra den amerikanske kongres, der fik Twitter til at sætte fejekosten i gang. Politikerne anklagede nemlig tidligere på året Twitter for at have huset mange russisk-kontrollerede falske konti, der udsendte meddelelser, som gjorde den politiske diskussion mere aggressiv og polariserende.

Facebook har været i samme situation, hvilket de fleste er klar over internationalt. Langt færre er opmærksomme på, at Twitter har haft en større problemer på den front.

I de senere måneder har Twitter indført nye filtre, der overvåger brugeres og kontis opførsel – for på den måde at identificere de sorte får blandt tweeterne. Twitters filtre kigger bl.a. på unormal rytme i og antal af udsendte tweets, hvor mange indlæg der bliver markeret med røde flag af læserne osv….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Android folket vil have apps gratis