Apple kopien hedder Oppo

God hjælp til bedre mobiltelefoni

Mange mennesker bruger en mindre formue på at købe den seneste nye og mest avancerede smartphone. For så at opdage, at den ikke fungerer spor bedre end en mobil til en tiendedel af prisen, når man kommer hjem.

Det behøver bestemt ikke at være telefonens skyld.

Selvfølgelig er der forskel på deres kvalitet: Nogle gange kan man godt have den fornemmelse, at fabrikanten har fokuseret meget mere på sjove features og nærmest professionelle kameraer end på telefonens vigtigste egenskab – at man kan tale og høre tydeligt i den og få et tilfredsstillende signal til at hente video, tv, spil osv. ned.

Ofte er det imidlertid forholdene, som den fine telefon bliver brugt under, der sætter grænserne for glæden. Ikke alle vegne i Danmark er 4G kvaliteten lige høj. Når så 5G dukker op senere på året, vil variationerne i hastighed og kvalitet igen stige. I hvert fald i de første par år, indtil hele 5G nettet var oppe at stå. Det tog også sin tid med 4G.

Nu har Energistyrelsen, som telenettet hører under nu om dage, udgivet en glimragende lille folder. Den indeholder 11 gode råd til at forbedre sin mobil-gengivelse. Teksten er letforståelig, men bestemt ikke banal. Også mere erfarne tech-freaks kan opleve et ”nåhhr ja – det er jo rigtigt”, når de læser den gratis brochure.

Energistyrelsen forklarer bl.a, at telefon-antennens kvalitet har stor betydning. Det samme har, hvordan man holder på sin mobil – eller hvilken type cover, man pakker den ind i. Høj fart i bil eller tog kan også påvirke signalet.

Det kan tillige antallet af brugere på mobilmasten. Prøv engang at få et signal ved store festivaler eller sportskampe med titusinder af tilskuere.

Endelig giver Energistyrelsen også gode råd til det stigende antal mennesker, der bruger det mobile internet som sin primære adgangskanal for både smartphone, tablet, tv, computer osv.

Her er de 11 overskrifter, som styrelsen forklarer nærmere i sin nye pjece. Den er værd at downloade og læse for alle:

  1. Undersøg de forskellige mobilselskabers dækning i dit område.
  2. Spørg andre mobiltelefon brugere om deres erfaringer.
  3. Undersøg, om din smartphone har en god antenne.
  4. Undgå at holde på telefonens antenne.
  5. Brug covers af plastik eller gummi.
  6. Vælg omhyggelig placering af mobil-modem i hjemmet.
  7. Brug en ekstern antenne på dit mobil-modem.
  8. Brug Wi-Fi og Wi-Fi telefoni, når du er hjemme.
  9. Kontakt dit teleselskab, hvis dækningen svigter.
  10. Vær flere om at lægge pres på teleselskaberne.
  11. Bed din kommune om hjælp

Alle 11 punkter bliver udførligt forklaret og beskrevet i den nye pjece fra Energistyrelsen, som kan downloades via dette link….

(Indledningsfoto til artiklen: Gilles Lambert / Unsplash)

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Apple kopien hedder Oppo