Vær forberedt på det værste

Facebooks fremtid er mere privat

Facebook har behov for mindst to ting: Verdens største sociale medie trænger til en opfriskning af sit udseende – og Facebook skal for alt i verden prøve at overbevise publikum, at det ikke misbruger medlemmernes private informationer.

Krav nummer to gik Facebooks topchef Mark Zuckerberg straks ombord i, da han sidste nat dansk tid holdt åbningstalen ved det sociale medies årlige udvikler konference F8. Talen havde overskriften ”The future is private”.

Zuckerberg lovede, at det næste Facebook var en meget mere privatlivs-fokuseret social platform. Ordet ”privat” optrådte i næsten hver anden sætning, men sådan helt konkret, hvad Facebook vil gøre, kom ikke frem.

Joh well – sikring af privatlivets fred var med ved hver ny forbedring af Facebook gruppens forskellige apps, men hvordan den almindelige bruger af ”fjæset” vil opleve en forskel i det daglige, mangler vi at se.

Mark Zuckerberg har meget travlt med at fortælle, at fremtidens Facebook bliver meget mere privat.

Faktum er jo, at Facebook har bygget helt sin forretnings-model op på, at medlemmerne deler så meget om sig selv med andre som muligt. Indtil videre har Facebook hentet næsten alle sine milliarder i indtjening på at sælge disse data videre til annoncører, der kan skræddersy deres reklamer til hver enkelt bruger.

Her i 2019 er Facebook formentlig i besiddelse af mange flere informationer på hver af os end nogensinde før. Facebook suger nemlig også data fra eksterne websteder, folk besøger. Så nu ved Facebook også en masse om vores Dating aktiviteter og indkøbsvaner online.

Efter skandalerne med Cambridge Analytica og diverse database lækager har Facebook virkelig brug for at genvinde tillid hos sit publikum. Både hos den almindelige bruger, hos politikere og myndigheder.

Et stort skridt i den retning kunne være en fuldstændig (end-to-end) kryptering af Messenger. Den er angiveligt på vej og tæt på, men Facebook har ikke sat konkret dato på, hvornår det vil ske.

Messenger skal bl.a. blive krypteret fuldstændigt. Hvornår det sker, vil Facebook ikke afsløre.

 

Man kan så håbe, at krypteringen og den bedre beskyttelse går meget længere ud end Messenger selv. Facebook er nemlig i fuld gang med at bygge en fælles basis platform på tværs af Instagram, WhatsApp og Messenger. Alle tre med langt over en milliard brugere verden over.

Ideen er, at folk skal kunne chatte sammen i hele Facebook universet. Det er i princippet et fremskridt I forhold til i dag, hvor hver app er ”stand alone” og kører mere eller mindre separat fra de andre.

Omvendt nytter det ikke kun at kryptere en del af trafikken på kryds og tværs i Facebook verdenen. Alle hjørner skal med. Ellers bliver den såkaldt øgede sikkerhed til det præcist modsatte.

Et pænere Facebook
Facebook er snart 13 år gammel og ligner sig selv gennem de fleste af årene. Selvfølgelig er der sket mange forbedringer og modifikationer, men sådan en gennemgribende opfriskning af udseendet har vi savnet længe.

Den nye Facebook brugerflade – her vist på en iPhone X – bliver meget lysere og lettere end den nuværende.

På F8 konferencen sidste nat afslørede Facebook de første skærmbilleder af, hvordan fremtidens sociale medie skal se ud. Det får først og fremmest et design, der går på tværs af alle platforme – både Facebook på pc, web, mobiltelefon, tv og tablet.

Lige nu er Facebook præget af en blå navigations-bjælke i toppen af skærmen. Lidt kedelig og umoderne vil mange sige. Den forsvinder i det nye layout med kælenavnet FB5, som får en meget lysere og renere brugerflade.

Ud fra de første billeder, som Facebook afslørede på F8, bliver det nye layout med helt hvid baggrund. Det får så bokse og elementer, som brugeren frit kan placere på skærmen, hvor han eller hun finder dem mest praktiske at have.

Risikoen for, at den meget lyse skærm kunne blænde, vil Facebook modvirke ved at tilbyde en ”Dark Mode”. Den vil komme til både web-versionen og de forskellige mobile apps som f.eks. Messenger.

Instagram får et bedre kamera og en ny Fundraiser funktion.

Instagram med bedre kamera
Fra næste uge vil Instagram brugere kunne shoppe varer direkte inde i app’en. De behøver ikke længere at hoppe over i annoncørens egen web-butik som i dag. Den nye funktion vil blive afprøvet med nogle få indholds-leverandører fra begyndelsen og så udvidet efterhånden.

Instagram er også på vej med et nyt kamera design – inklusive en Create Mode funktion, som gør det muligt at dele en ting uden billede eller video.

De nye kamera features skal gøre det lettere at bruge populære filtre, stickers, rammer osv i brugerens Instagram posts.

Instagram vil samtidig gøre det muligt at ”fund-raise” direkte i app’en – lidt som vi kender det fra Facebook. Samtlige 100 pct af de rejste penge vil gå til den non-profit organisation, man har ønsket at støtte.

Fundraiseren i Instagram fungerer fra i dag. Den vil blive rullet ud til andre lande på et senere tidspunkt.

WhatsApp vil forbedre den direkte kontakt mellem bruger og virksomheder, der sælger produkter via app’en.

WhatsApp mere kommerciel
Facebooks Messenger konkurrent WhatsApp er mærkelig nok ikke særlig udbredt i Danmark. Rejser vi blot få kilometer uden for landets grænser, ser det helt anderledes ud – i f.eks. Tyskland og England.

Med over en milliard aktive brugere om måneden på WhatsApp er det en stor platform, som er vigtig for Facebook. Derfor får den løbende opdateringer – plus snart en fælles platform med de andre Facebook apps.

Facebook forklarer, at WhatsApp bliver mere og mere populær for private brugere og virksomheder til direkte kommunikation. WhatsApp vil derfor i nær fremtid få en ny Business Catalog funktion, hvor firmaer kan vise deres produkter på en del af skærmen, mens de chatter med kunden

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vær forberedt på det værste