Ring med Jesus barnet for en million

Facebook totalt dominerende i verden

Verdens største sociale medie er nu så dominerende og ofte kontroversiel i sine beslutninger, at Facebook næsten konstant er i myndigheders og mediers søgelys for politiske holdninger eller overtrædelser af privatlivets fred eller konkurrence-regler.

Lige nu diskuterer eksperter og politikere livligt, om Facebook skal have lov til at integrere sine forskellige sociale medier med hinanden – Facebook, Instaram, WhatsApp og Messenger.

Kritikerne frygter, at det vil skabe et reelt monopol på markedet, når informationer og data kan flyde frit og uhindret mellem de fire sociale medier.

Får Facebook lov til at flytte sine medier ind på en fælles platform, vil det være nærmest umuligt at splitte giganten op. Det er ellers noget, som både USA og EU har været inde på. Her frygter man Facebooks enorme magt som medie og direkte påvirker af milliarder af mennesker.

Hvis man ser bort fra YouTube, sidder Facebook på de fire største sociale medier i den vestlige verden. (Infografik: Statista)

Facebook har selvfølgelig en helt anden opfattelse af tingene. Da ideen om en integration af de fire sociale medier blev lanceret i et blog-indlæg tilbage i marts, forklarede Facebook, at man ville ”give folk mulighed for at bruge alle vores apps til at kommunikere med venner og bekendte på tværs af alle platforme. Let og sikkert.”

Imens vokser og vokser Facebook koncernen. Måske ikke Facebook selv så hurtigt som før, men det er jo også sværere at opnå en fremgang på mange procent, når man er over 2,45 milliarder brugere, end hvis man var 300 millioner.

Til gengæld går Instagram, WhatsApp og Messenger stærkt frem. Selv Facebook gruppens benjamin – Instagram – har i dag over en milliard medlemmer. Det er mere end de tre konkurrenter Twitter, Pinterest og Snapchat tilsammen.

I mange ”modne” markeder som f.eks. Danmark er Facebook gået i stå med hensyn til vokseværk. I perioder har 70 procent af danskere over 13 år brugt ”fjæset” – og så kan man næsten ikke blive mere udbredt.

I store lande som Tyskland og Frankrig forsvinder rigtigt mange unge fra Facebook. (Foto: Pexels)

I Tyskland og Frankrig er Facebook også en klar nummer ét blandt de sociale medier, men i begge lande går brugertallet tilbage.

Ifølge analysefirmaet eMarketer mistede Facebook 1,2 procent brugere i Tyskland i 2018. I år vil det være yderligere 0,9 procent. Værst ser det ud i aldersgruppen under 25 år.

Her falder ca. ni procent af tyskerne fra. Hos de helt unge mellem 12 og 17 år falder næsten hver femte fra. Til nytår ventes Facebook at have 25,9 millioner tyske brugere.

De fleste af afhopperne bliver imidlertid i Facebook familien. De flytter over til Instagram, der har en fremgang på 10,4 procent i år – til 17,7 millioner brugere alene i Tyskland. I 2020 ventes Instagram at have flere tyske brugere under 25 år end Facebook.

De fleste unge, der flytter fra Facebook, går i stedet over til Instagram. Så bliiver det i familien. (Foto: Eaters Collection / Pixabay)

Til sammenligning vil Snapchat gå frem med 7,5 procent i Tyskland i år, så brugertallet kommer op på 10,6 millioner af landets 83mio. indbyggere. Twitter vokser også syd for grænsen. Med 4,3 procent i år til 4,0 millioner medlemmer.

I Frankrig sker samme trend noget senere. Her i 2019 ventes Facebook for første gang i historien at opleve en tilbagegang i det franske. Med 1,3 procent til 27,6 millioner brugere i et land med 67 mio. indbyggere.

Ligesom i Tyskland er det de unge årgange under 25, som flygter fra Facebook – og mest til Instagram. I 2020 vil antallet af franske Instagram medlemmer for første gang overhale Facebooks….

(Indledningsfoto til artiklen: Thomas Ulrich / Pixabay)

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Ring med Jesus barnet for en million