Moderne tiders pladerens

Facebook tjener mindre på hver bruger

Verdens største sociale medie ser ikke umiddelbart ud til at have taget alvorlig skade af den massive medie-storm, som det har måttet gennemleve i de senere måneder, efter at Cambridge Analytica skandalen fik de fleste af os til at tænke en ekstra gang over, hvad data om os på internet bliver brugt til.

I årets første tre måneder er antallet af mennesker, der bruger Facebook hver eneste dag, nemlig vokset med 100 millioner. Til nu 1,45 milliarder på verdensbasis. Det betyder, at to af tre Facebook medlemmer (66 pct) kigger forbi det sociale medie dagligt.

Tallet for brugere, der besøger Facebook mindst én gang om måneden, er nu 2,2 milliarder. Det er 70 millioner flere end før nytår og 13 pct. flere end for et år siden. Imponerende.

Facebook har dog ikke formået at omsætte de mange nye brugere til kroner og ører – eller måske rettere dollars og cents. Omsætningen pr. medlem faldt nemlig en smule i det seneste kvartal til lidt under seks USD – ca. 34 kroner.

(Infografik www.statista.com/)

Effekten af Cambridge Analytica sagen, Mark Zuckerbergs forklaringer til den amerikanske kongres, mange mediers direkte jagt mod Facebook, det sociale medies opstramning af brugernes private indstillinger og #deletefacebook kampagnen har dog ikke nået at præge regnskabet for første kvartal af 2018.

Det bliver spændende at se om tre måneder, når næste regnskab bliver offentliggjort. Vil Facebook opleve en nedtur, eller vil folk hurtigt glemme det skete. Trods alt var lækagerne langt hen ad vejen Facebook brugernes egen skyld, fordi de ikke ændrede på deres profils standard-indstillinger.

Måske bliver det en helt anden årsag, der får Facebooks brugertal til at falde i de kommende måneder. Nemlig indførelsen af EU’s nye persondata forordning GDPR den 25. maj.

Den vil bl.a. kræve, at hver borger har ret til at se, hvad virksomheder har liggende af digitale informationer om dem. Det gælder også sociale medier og Google. Begge frygter derfor et fald i antallet af europæiske brugere og i annonce-omsætningen fra vores verdensdel.

Regnskabstallene for første kvartal af 2018 tyder ikke på, at brugere flygter fra Facebook. Snarere tværtimod. Der er kommet 70 millioner flere.

I forbindelse med forrige kvartals-regnskab for tre måneder siden var Facebook meget åbenhjertig med hensyn til brugernes anvendelse af det sociale medie. Blandt andet viste det sig, at den gennemsnitlige bruger tilbragte mindre tid på Facebook og heller ikke var så aktiv længere med at skrive egne indlæg, svare på andres eller bruge emojis som reaktion. Alt i alt skulle det svare til 50 millioner færre brugertimer på Facebook

Amerikanske analyser bekræftede den udvikling. Ifølge Honest Data besøgte hver femte Facebook bruger – 18,4 pct –det sociale medie mindre end et år tidligere. 14 pct. havde øget deres anvendelse af Facebook, mens 28 pct. brugte samme energi som før.

Denne gang vil Facebook ikke oplyse noget om brugernes tidsforbrug. Kun at det sociale medie så en stigning i nogle typer deling af informationer, mens den passive kigning af video gik tilbage.

Facebook forsøger at modvirke den voksende ”metal-træthed” hos medlemmerne ved at omlægge indholdet af nyhedsstrømmen, der er det centrale element hos alle brugere af ”fjæset”. Fremover bliver status opdateringer fra venner og familie prioriteret højere for at skabe mere ”meningsfuld social interaktion.”

Under alle omstændigheder går det ufattelig godt hos Facebook – i hvert fald økonomisk. Omsætningen, der næsten udelukkende kommer fra annoncer, gik således frem med 49 pct. i årets første tre måneder. Til 75,1 milliarder kroner. Samtidig steg netto overskuddet med 63 pct til 25,1 mia. kr….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Moderne tiders pladerens