Vespa Elettra kommer i oktober

Facebook ”Things in Common” på vej

Facebook har ikke oplevet et decideret fald i antal brugere som rivalerne hos Snapchat. Men Facebook kan mærke, at det ikke går lige så stærkt som før at få nye medlemmer ind i folden.

Vækst-procenten er ikke, hvad den har været, hvilket selvfølgelig også er noget sværere, når man har 2,2 milliarder brugere. Én ekstra procent kræver 20 millioner flere mennesker. Det er næsten fire gange så mange, som Danmark har indbyggere.

Alligevel er Facebook på udkig efter at finde nye features og services, der kan lokke flere brugere til og få dem, der er inde, til at være mere aktive. Både af hensyn til Facebook ledelsens egne ambitioner – og måske i særlig grad Facebooks aktionærer, der bare vil have mer og mer.

Facebooks seneste nye påfund er en ny funktion, der vil gøre det nemmere at finde andre brugere, som har samme interesser. Funktionen hedder ”Things in Common”, og den skal gerne føre til flere venskaber på Facebook og en øget online kontakt mellem vennerne.

Facebooks nye feature er meget diskret. Her ses den som linien, der fortæller, at Jonathan Wilde kommer fra Phoenix i Arizona.

Lige i øjeblikket bliver ”Things in Common” prøvekørt hos et begrænset antal amerikanske Facebook brugere. Det er ikke nogen garanti for, at den nye feature bliver rullet ud til alle FB-medlemmer. Det kommer an på modtagelsen. Men som regel ser vi den slags nye tiltag blive introduceret til alle nogle måneder senere. Et godt gæt er derfor oktober, november eller december.

”Things in Common” fungerer ved at tilføje en ekstra linies tekst over en Facebook persons navn, når det dukker op i kommentar boksen til et offentligt indlæg i det sociale medie. Linien viser ting, man har fælles med den pågældende – endnu fremmede person.

Fælles-trækkene kan være alt fra, at man bor i samme by, er født samme sted, har samme job og har gået i den samme skole til identiske hobbies, medlemskaber af den samme Facebook gruppe – eller at man er fan af samme fodboldklub, skuespiller og popstjerne.

Hvis/når Facebook implementerer den nye ”Things in Common” feature til alle sine over to milliarder brugere, kan jeg godt se en mening med ideen. Den fungerer som en slags dating, uden at målet er et nyt kærligheds-forhold eller det rene sex.

Belært af skandalerne med Cambridge Analytica understreger Facebook, at ”Things in Common” ikke vil afsløre detaljer om brugerne, som ikke allerede er markeret som offentligt på deres profiler.

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vespa Elettra kommer i oktober